Kijk, daar heb ik nou respect voor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Kijk, daar heb ik nou respect voor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Kijk, daar heb ik nou respect voor

Door: FrankHoppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

04 Maart 2011 | Cambodja, Phnom-Penh



Gisteravond zat ik op het terras aan de Riverside en kwam er een vrouw in een rolstoel op me af. Een beetje Softenon-armpjes en een bolle kop met wat puilende ogen. Op haar schoot een krat met boeken, en voor haar buik een bord met: ‘I’m working; not begging.’ (Zie de foto van gisteren.) Ze verkocht boeken. Twee jaar geleden was ze er ook al. Kijk, daar heb ik nou respect voor. Ik kocht voor zeven dollar een boek over Pol Pot dat ik niet nodig had. Een half uur later scharrelde ze weer voorbij in haar rolstoel en riep ik haar. Ik had het boek uit de plastic verpakking gehaald en erin gebladerd. Ik maakte haar duidelijk dat ik het snel diagonaal had gelezen en de inhoud kende. Daarop zette ik het boek terug in haar krat. Zo kon ze het nog een keer verkopen en had ze niet het idee dat ze een fooi had gekregen. Hoopte ik. Ze trapte erin! Ze was duidelijk blij en ik zag haar het boek zorgvuldig op een aparte plek wegbergen zodat ze het plastic weer kon organiseren alsof het nooit was open geweest.
Iedereen blij!
Vervolgens heb ik een foto van haar gemaakt, maar waarbenjij.nu eiste dat de bestandsgrootte verkleinde. Ik hoop dat ze er toch mooi op staat.

Het is op de Riverside ’s avonds trouwens spitsroeden lopen langs: ‘Tuk-tuk sir? Marihuana? Lady? Massaaaazj?’

Op naar de Russian Market vandaag. In Cambodja staan veel westerse bedrijven die in loonveredeling producten maken voor de thuis- en wereld markt. Het ontwerp gebeurt thuis, de fabricage hier en de verrmarkting weer vanuit het Westen: loonveredeling. Die merken liggen hier op de markt voor een schijntje van de prijs, dan zit er een stikseltje los bijvoorbeeld, maar meestal kan ik er geen gebrek aan ontdekken. Burberry, Columbia, en The North Face bijvoorbeeld, of Kipling en Prada. Abercrombie & Fitch ligt naast de vis voor vijf dollar; het prijskaartje voor de winkel op Broadway hangt er nog aan: $ 59,-. Heeft iemand Adobe Photoshop nodig? Tien dollar. Wie wil er een walkie-talkie hebben die echt iets voorstelt? Hier liggen ze. Wie in staat is over deze markt te lopen zonder iets te kopen, krijgt van mij een rondje. Zelfs ik, géén plaats op de fiets, maar toch ben ik door de knieën gegaan.
Bij de vlees- en visafdeling kun je beter wegblijven, al heb je het ’s avonds ongetwijfeld op je bord.

  • 04 Maart 2011 - 09:50

    Marthe:

    Ahh, de Russian market! Die is zo leuk. Ik heb trouwens een boek over Pol Pot nodig voor mijn essay, dus mocht je er nog eentje tegen komen (en je hem mee kan nemen in je baggage, natuurlijk)...

  • 04 Maart 2011 - 11:06

    Franz-Josef:

    es ist einfach fantastisch, was du alles erlebst. Wenn du jetzt mehr Gepäck mitnehmen dürftest, dann könntest du mit den Dingen vom russischen Markt noch richtig Geschäfte machen.
    Noch viele tolle Erlebnisse und bleibe gesund!
    Franz-Josef

  • 05 Maart 2011 - 23:04

    Angèle:

    ja ik zag die foto van de vrouw in rolstoel gisteren al. Het bordje beviel me.
    Je hebt al veel weggegeven las ik ,dan is er vast plaats voor een slim aankoopje. Kom je nog in chang Mai thail? de avondmarkt daar is ook een aantrekkelijke zakkenvuller.
    Eet en drink goed. JE BENT NIET DIK. en aziatisch eten is heerlijk en [meestel] gezond.
    liefs, angèle
    eerdere reacties van mij op jouw mail zie ik niet terug. Komen die ook niet bij je aan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 273140

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: