Wijziging in de kijk op de wereld - Reisverslag uit Krong Pailin, Cambodja van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Wijziging in de kijk op de wereld - Reisverslag uit Krong Pailin, Cambodja van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Wijziging in de kijk op de wereld

Door: FrankHoppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

07 Maart 2011 | Cambodja, Krong Pailin

Pailin, 07-03

Zadelpijn verandert je kijk op de wereld. Bijvoorbeeld hoe je tegen een restaurant aankijkt. Het gaat om iets anders dan de kaart en de prijzen; eerst komt de kwaliteit van de stoel en pas dán kijken we verder. Houten banken? Wegwezen, en een locatie zoeken met kussens. Behalve als ze daar met baby’s of honden aan het knoeien zijn; vooral gedoe met luiers in een restaurant is een killer. Van honden heb je hier niet zóveel last, behalve als ze op het menu staan.

In Battambang meng je je weer tussen de toeristenstroom. Siem Reap met Angkor Wat is dichtbij. De reis tussen die twee steden leggen de meeste toeristen af met een boot over het Tonle Sab meer, aangeprezen in de Lonely Planet, maar ik heb er slechte ervaringen mee.
Toch vaak apart volk, dat over de wereld trekt. (Dat zullen anderen ook wel over mij denken.) In Cambodja relatief veel Fransen, wat morsig soms met pluizige haren, veertig jaar, Gauloise tussen de vingers en een hunkering naar de hippietijd die ze zelf niet hebben meegemaakt. T- shirt met Che Guevara.
(Hoe zou het toch komen dat niemand wil weten dat hun idool de commandant was van het vuurpeloton; de beul die die kapitalistische zwijnen – vaak eigenaars van kleine winkeltjes - een kopje kleiner maakte. Inspirerende man. Vernieuwend bezig. Mooie kop, zeker; en een leuke reis op de motor door Zuid Amerika óók als we de geromantiseerde film moeten geloven. Maar dat is ’t dan wel. En tóch uitgegroeid tot hèt symbool van vrijheid en ‘Born to be Wild’. Hij zou het goed hebben kunnen vinden met Pol Pot. Grappig is dat dezelfde kleine handelaartjes die hij tegen de muur zou hebben gezet, nu goed geld verdienen met zijn beeltenis. Alleen blijft ie zo wel op dat altaar staan waar ik die crimineel vanaf zou willen smijten.)

Kom, nou we tóch bezig zijn; nog even doorgaan met afgeven op anderen; maar dan inclusief onszelf. Want wat zijn wij blanken lé-lijk vergeleken met Afrikanen en Aziaten! Vooral als we ouder worden. ‘We’ve got that ‘dug up complexion.’’ We kunnen er niet omheen: bruine vetrollen zijn minder erg dan witte. En we worden breed. Durf te zien wat je om je heen ziet: het is degeneratie alom. Aan de elegantie van negers of Aziaten die millennia langer een harde strijd om het bestaan hebben moeten voeren, kunnen we niet tippen. Het dieptepunt zijn wel de Engelsen, Amerikanen, Zuidafrikanen en Nederlanders. Maar er wordt aan gewerkt; niemand loopt of fietst hier nog en kinderen worden volgestopt met chips. In Afrika idem. Het is de wet van de remmende voorsprong in herhaling met de rollen omgedraaid.
En hoe we erbij lopen! Ruiten hemd gecombineerd met een flodderige strepen- of bloemetjesbroek; het kan allemaal. Te korte shorts met zwarte sokken om de bleke kreukelige kuiten en gewone bruine schoenen aan? Engelsen!
Laat ik mijn reputatie als positivo (ahum) niet verder beschadigen.

Even een paar losse flodders van mededelingen.

De gehandicapte in Battambang die ik twee jaar geleden de reparatie van het balhoofdstel van zijn invalidenkarretje heb betaald, was nergens te bespeuren. Hij kan best dood zijn.

Mijn schouder zit onder de muggenbulten van dat fantastische hotel in Pursat.
Over hotels gesproken; je krijgt hier overal slippers. Maar overal is er aan de voor- en achterkant een V-vorm uitgesneden om diefstal te voorkomen. Wie daarop loopt buiten het hotel staat er gekleurd op.

Opvallend hoe vaak Louis van Gaal op TV is. Sowieso is voetbal er de hele dag door op.
Oh ja: wat ik nog vergat: hét tijdverdrijf ’s avonds is een soort voet-badminton. Je staat met vier of meer man/vrouw in een kring en je trapt een shuttle over en weer. Fantastisch wat ze ermee kunnen. Zo buigen ze bijvoorbeeld als de worden toegespeeld voorover, laten de shuttle achter hun rug vallen en buigen de knie zodat de voetzool hem weer over hun hoofd lanceert. Trefzeker. Mooi om te zien.

Als je gaat pinnen haal je hier gewoon dollars uit de muur. De eigen munt, de Riel, is hopeloos. Één dollar is vierduizend Riel.

Als je een berghelling op fietst, moet je de hoogte vier of vijf keer opnieuw overwinnen. Het lijkt wel de Springprocessie: tweehonderd meter omhoog, honderd meter omlaag, vierhonderd meter omhoog, driehonderd omlaag. Enzovoort.


Dan de rit van vandaag.
Afstand: 88 km.
Krijg nou wat: opnieuw tegenwind! Het lijkt wel of Cambodja een met de klok meedraaiende wind heeft.
Het weer: Heet. Drie liter water naar binnen en een cola.
De helft van de weg bestaat uit gravel met vaak vreselijk wasbord. Daarop kun je niet harder dan zes a tien kilometer per uur, anders liggen je tassen eraf. Elke halve seconde slaat je zadel in je achterste. Dat schiet niet op. De grond is redelijk hard, dus de auto’s scheuren erover, dan hebben ze er minder last van. Ik heb mijn ogen moeten uitspoelen met water wegens het stof.
Het zijn weer Chinezen die de weg aanleggen en verbeteren. (Opnieuw: wat zouden ze ervoor terug moeten hebben?)
In het dorp Treng was de cirkel gesloten. Hier ging ik in het begin van de reis op weg naar Pramoy Zuidwaarts. Het stuk na Treng was bekend terrein. Ik zag nu wél veel mijnopruimingsprojecten; zeker acht stuks. Vooral in omgeving Pailin wat niet zo gek is gezien de vestigingsplaats van de ‘regering’ van de Rode Khmer. Ik denk dat ik die projecten op de heenweg niet heb gezien omdat ik een groot deel in het donker reed en mijn aandacht vooral uitging naar die nachtelijke estafette van blaffende honden bij mijn kuiten.
Het laatste derde deel van de route klimt voortdurend licht. Pailin ligt op een zadel tussen twee heuvels; een ‘col’ dus in wielertermen, al is dat een te zwaar woord voor deze klim.
Vertrek om 6.00 uur, zoals gewoonlijk. Ik reed Pailin binnen om 10.00 uur.

Goed, ik ga eens even wat te drinken en te eten scoren. Nog niet gegeten vandaag, zoals gewoonlijk op een fietsdag. Dan wil je op tijd weg om te optimaal te profiteren van de ochtendkoelte.
Morgen de laatste fietsdag schat ik in.

See you,
Frank


PS. De pc in het hotel is te traag en heeft een te oude Flash Player om foto's te plaatsen. Ik zet ze bij dit verslag zodra ik wifi heb. Zie maar of je wilt checken.

  • 07 Maart 2011 - 11:20

    Jeannette:

    Je bent een geboren verteller ;)
    Dank: dit verslag 4x ontvangen! Beter dan niet ...
    Succes en groet!

  • 07 Maart 2011 - 12:17

    Toon:

    Alweer een reden voor mij om niet naar deze streken te gaan: een onvermijdelijk minderwaardigheidscomplex!
    Met de rest zou ik nog kunnen leven.
    Je vermogen om beeldvullend te vertellen is een geschenk waar ik me graag aan laaf.

  • 07 Maart 2011 - 21:31

    Marthe:

    Ga je niet naar Siem Reap? Zou ik wel doen hoor! Lekker op je fietsje naar Ta Prom scheuren. Nou ja, heel veel plezier nog. Ik ga nu even je foto's bekijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 273197

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: