Ventoux - Calvarie - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Ventoux - Calvarie - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Ventoux - Calvarie

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

27 Augustus 2014 | Nederland, Hengelo

For my African friends:

Afgelopen week heb ik met mijn Hengelose buurtjes Paul, Eline en Luuk Wennink en een vriendin Jasmijn drie keerde Mont Ventoux gefietst, vanuit alle drie de benaderingsrichtingen, Bedoin, Malaucene en Sault.

De algemene conclusie: wat een loeder. De Ventoux is een ‘Calvarie’. Met 23 kilometer klimmen is ie dubbel zo lang als de Alpe d’Huez en een stuk steiler.

BEDOIN
Vanuit Bedoin geldt: dat stuk in het bos tot Chalet Reynard houdt maar niet op. Voortdurend 11%, en ik zag de Garmin zo’n tweehonderd meter op 15% staan. Maar ja, Garmin: niet te vertrouwen.
Dan, na Chalet Reynard is het even vijf > zes > zeven procent, om de laatste anderhalve kilometer weer aan te pikken naar percentages variërend tussen de acht en twaalf. Dat laatste stuk zit iedereen helemaal stuk (behalve Luuk die niks weegt.)

KNAAIEN IN PLAATS VAN DRAAIEN

Mijn lichte kransje was 23 bij een triple, maar ik had graag een 25 of 26 gehad, dan had ik beter kunnen 'draaien' en was ik sneller geweest. Nu moest ik twee uur, acht minuten ‘knaaien’. De tijd is nóg niet slecht voor een ouwe lul van 68. Luuk kan ik echter niet meer bijhouden. Waar ik zichtbaar afzie, zit hij vrolijk op de fiets alsof hij een ommetje aan het maken is.

MALAUCENE
Vanuit Malaucene begint ie makkelijk, maar halverwege kom je toch een kilometer of vijf lang boven de tien procent met een kort stukje dertien procent. Dan vlakt ie wat af om de laatste kilometers weer wat aan te pikken. Maar Malaucene is toch net iets makkelijker dan Bedoin.

SAULT
De klim vanuit Sault is landschappelijk bezien de mooiste. En een makkie tot Chalet Reynard, waar de route aansluit bij de route vanuit Bedoin. Maar deze keer hadden Luuk en ik een ware storm tegen bij stijgingspercentages tot twaalf procent op weg naar de top. We bliezen zowat van de berg af. Zo'n twee à drie kilometer lang soms maar 4 km/uur op de teller. Dan duren de kilometers errug lang. Ik was helemaal ‘naar de kloten’. (Luuk zei ook dat ie kapot zat, maar daar is op de foto niks van te merken!)
Je moet er rekening mee houden dat je al een stuk hebt geklommen vóór je in Sault bent. Feitelijk kan de Ventoux al zo'n 35 km vóór Sault beginnen, afhankelijk van je benaderingsroute. Luuk en ik fietsten die dag zestig kilometer omhoog. Makkelijke klim, dat wel. De stijging verdeeld over veel kilometers.
Feitelijk is de omgeving veel leuker om te fietsen dan de Ventoux zelf. Google bijvoorbeeld maar eens op Gorges de la Nesque.

GEZELLI
Het weekje met de buurtjes beviel goed. Voor herhaling vatbaar. Niks geen ‘geneul’, ieder leverde zijn bijdrage en liet de anderen vrij. De volgende keer mag zelfs de Senseo weer mee.
Vervelend was dat ik in Frankrijk pas hoorde hoe erg Nora’s knieblessure was. Die had ze opgelopen omdat tijdens haar vakantie op een Grieks eiland een zwerfhond in het voorwiel van haar scooter was gesprongen. Dat heeft me wel een paar nachten uit de slaap gehouden. Ik heb zelf ervaring met dit soort knieblessures. Gelukkig heeft Nora genoeg ‘drive’ en discipline om het tweejarig traject van revalidatie dat haar wacht nauwgezet te volbrengen.

Tegenwoordig ben je bang om na een paar dagen weg weer thuis te komen. En ja hoor, dit keer lagen er slechts drie blauwe brieven op me te wachten, plus nog een aanslag van de ‘Regionale Belasting Groep’. Als je de lastendruk maar over genoeg loketten opdeelt, valt dat onnozele electoraat gewoon niet op hoezeer het wordt uitgekleed. En koud was het bovendien bij terugkomst in NL.
Snel weer weg?

• 27 Augustus 2014 - 22:37

Angèle:

Un Calvaire... ik dacht dan ook dat er een kruis op de top staat. op de foto's zie ik dat niet.

groeten, angèle

• 28 Augustus 2014 - 09:42

Maaike:

Ha Huppie
    Nou, gefeliciteerd.Jij 3 keer en ik nog maar 2 keer.Vanuit Malaucene heb ik hem toen gefietst dacht ik.de foto's van de top herken ik meteen.
    De eerste keer toen ik hem beklom was op mijn mooie Motobecane,de 2e keer op mijn Hybride,die wel een stuk zwaarder was.Toch gehaald toen zonder afstappen en dankzij veel stukken banaan.
    Hadden jullie geen mistral?Dan is het lekker link als je op de top staat en ook weer naar beneden moet.Dat is ons de 2e keer overkomen
    Waai wel weer aan, ook om te zien hoe het met Nora gaat
    Sterkte daarmee!
    maai

• 28 Augustus 2014 - 15:30

Toos:

wat ben je toch een bikkel, tja, tegen zo'n jonkie als Luuk kun je niet tegenop,maar dat hoeft ookniet op deze leeftijd.
    Knap gedaan weer!!! en het ziet er goed uit daar, ook 's avonds.

• 28 Augustus 2014 - 20:50

Rianne :

Leuk verhaal weer met zo'n heerlijk cynisch fiscaal einde……hifi

• 27 Oktober 2014 - 19:54

Hein:

..en zo te fietsen op onze leeftijd. Eigenlijk had ik je zo langzamerhand hier in Gondwana verwacht.

Hein