In de dinosaurusgrot - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu In de dinosaurusgrot - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

In de dinosaurusgrot

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

16 April 2016 | Namibië, Swakopmund

Huwelijkse plichten roepen, dus ik reed van Swakopmund naar Windhoek om Marijke op te pikken van het vliegveld. Van Peter, de piloot bij Craigs Sky Dive company hoorde ik dat camp site ‘Rooiklip’ bij de Gamsberg Pass bijzonder mooi is. Daar bleef ik twee dagen. De weg ernaartoe loopt normaal gesproken eerst langs de kust naar Walvis Baai en dan landinwaarts; ik deed het andersom: eerst landinwaarts over de oude weg naar Windhoek en dan Zuid-Oost. Een mooiere en betere weg.
Peter heeft gelijk: een geweldige campsite, diep in een grot met uitzicht over de ‘gramadoella’s’: de heuvels in de omgeving.

TIME LAPSE?

Die grot moet meer dan 350 miljoen jaar geleden (dinosaurustijd) zijn uitgeslepen door een rivier in een tijdperk dat het klimaat een stuk vochtiger was. Dat uitslijpen gebeurde in metamorfegesteente, dat wil zeggen dat de oorspronkelijke aardkorst, het ‘moedermateriaal’ dat ontstond door de stolling van de aarde, eerst al was afgesleten. Die sedimenten zijn vervolgens bedekt met nieuwe aardlagen die hen weer als gelaagd gesteente op elkaar hebben geperst. Ze zijn vervolgens weer door werking van de aardkorst opgetild tot een berg, en vervolgens wéér deels afgesleten en dus uitgehold tot een grot. Waar praten we over in totaal? Zes miljard jaar?
Zie vooral de foto’s. (Als ik ze al meteen kan plaatsen, wifi is uiterst traag.)
Wij mensen betekenen niets. En goh, wat zijn we druk met mekaar de koppen in te slaan in naam van een verzonnen godje. De mensheid is ‘groots’.

Op de weg naar Windhoek nam ik Stanislav, een jonge Rus mee die met zijn motor (BMW 1150 GS) drie keer was gevallen waarbij één keer met een snelheid van 120 km per uur op het wasbord, en die met gebroken ribben op Rooiklip lag. Daar kwam nog eens malaria overheen. In Afrika weten ze weel raad met malaria.

• 16 April 2016 - 21:04

Toos:

Daar krijg je wel ontzag voor

• 17 April 2016 - 00:17

André Wieringa:

Hallo Frank,

Hoe is het met jou? We hebben even een tijdje niets van elkaar gehoord maar ik lees dat je weer in Namibië bent.
    Mijn vriendin en ik hebben plannen om volgend jaar daar ook eens te gaan rondkijken, maximaal 3 weken.
    Heb jij tips voor ons hoe we de reis het beste kunnen aanpakken? Via welke organisatie te boeken en welke periode is de mooiste tijd? We willen graag met een 4x4 rondrijden en overnachten in lodges of met een daktent op campings, of een combinatie van lodges en campings.
    De Okovangodelta in Botswana en de Victoriawatervallen in Zimbabwe zouden we ook graag meepikken.

Mocht je nuttige adviezen hebben, zou je ons die willen laten weten?

Hartelijke groeten,
    André

• 18 April 2016 - 10:32

Martin Van Zaalen:

fantastische locatie, Frank; alleen, wat doet die kutkeffer ineens tussen de foto's?

• 18 April 2016 - 17:45

Frank:

Martin. Die zit daar als lardering van de komerboom. Het hondje liep mee bij een wandeling door de heuvels en drove rivieren in de omgeving. Was niet vervelend zoals die andere keffer die we kennen. Dino kent hem ook ;-)

• 18 April 2016 - 17:45

Frank:

• 14 Mei 2016 - 19:01

Josette Linssen:

Wat een prachtige plek, echt heel bijzonder.