Saai? - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Saai? - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Saai?

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

21 April 2014 | Namibië, Windhoek

21-04-2014 Windhoek.

Gut, ik was toch bang dat de Paasdagen saai zouden zijn in Windhoek!

Vandaag wilde ik gaan wandelen in het bosgebied op een heuvelrug die Windhoek in twee delen scheidt. Ik liep de Schanzenweg omhoog naar de bovenste graat, maar wilde even bij de campsite aan de voet van de klim informeren naar hun prijzen. De poort was dicht maar er stond een bordje dat je op de bel moest drukken als er niemand aanwezig was. Zo gezegd zo gedaan. Meteen daarna werd ik door iemand achter me aangesproken. Ik dacht dus dat het iemand van de campsite was, maar toen twee mannen messen voor mijn ogen rondzwaaiden, wist ik dat het menens was. Een donkerblauwe Toyota Corolla zonder nummerborden blokkeerde overdwars de oprit dus er was ook geen vluchtweg.
Dat alles op klaarlichte dag om 10:00 uur ’s ochtends. Terwijl ik me altijd volstrekt veilig heb gevoeld in Windhoek.


STRUIKELEN
Ik was nog in staat om één kerel een klap op z’n bek te geven, maar door het geworstel tegen twee mannen dat volgde en door de schoudertas die mijn bewegingen hinderde, struikelde ik. Terwijl ik op de grond lag, rukten ze mijn schoudertas kapot en namen hem mee. Ze sprintten naar de Toyota waar een derde en misschien vierde man in zat , die vervolgens wegscheurde. Ik gooide ze nog keien na, maar miste.
Ik acht mezelf nu motorisch gestoord – zó uit balans! - en neem mezelf kwalijk dat ze hiertoe in staat zijn geweest. Een mens behoort zichzelf te allen tijde te kunnen verdedigen! Zelfstandigheid en weerbaarheid is een primaire taak van elk mens; daarin heb ik gefaald. Terug in Nederland ga ik een cursus straatvechten zoeken. ‘Vuil’ kun je alleen met ‘vuil’ afweren. Ik had ze niet moeten meppen maar in hun ballen trappen en een kopstoot verkopen, de ellebogen breken. Maar ik ben gewoon geen straatvechter; ik ben te fatsoenlijk. Dat gaat veranderen. Nu spookt maar voortdurend door m’n hoofd hoe ik me dan wèl had moeten verdedigen. Gromgromgrom, ik stoom nóg!


KABAAL
Maar omdat ik mezelf verdedigde en tegelijk luid kabaal maakte konden de heren niet de tijd nemen. Ze moesten genoegen nemen met alleen de tas. Als ze mijn zakken hadden geleegd was de schade groter geweest. Nu was de belangrijkste schade mijn paspoort, gps, het eigendomsbewijs van de auto plus sleutel (lullige combinatie), een usb met bank- en creditcardinformatie – gelukkig met een encryptie, dezelfde als van die dame haar telefoonnummer gisteren (godweet krijgt ze nu klanten) - een portemonnee met wat Euro’s, zonnebril, een goedkope Nokia en opladers. Maar door mijn verzet zaten portemonnee, pasjes en creditcards nog in mijn zak. Alsof ik een voorgevoel had gehad, had ik voor mijn wandeling US dollars en Botswaans geld uit de tas gehaald en in de auto opgeborgen.


ALARM
Bij het appartementencomplex aan de overkant van de straat stonden gealarmeerde mensen op het balkon. Ze lieten me binnen en gaven me een kop koffie. Via hun wifi kreeg ik noodzakelijke gegevens als het telefoonnummer van de Nederlandse Honorair Consul (geen gehoor). De Duitse ambassade verleende correct advies. De aardige meneer, een Amerikaan, was zelf twee maanden geleden in dezelfde omgeving ook onder bedreiging van messen beroofd door mensen in …. een donkerblauwe Toyota Corolla zonder nummerborden. Hij was veel meer kwijt dan ik. In het onderlinge informatienetwerk van expats in Windhoek is deze regio en deze Toyota berucht. Een notoire ‘mugger’, altijd van alleen lopende mensen.
De heisa die ik nu ga krijgen gaat vooral om een nieuw paspoort en het eigendomsbewijs van de cruiser. En ik had het al zo druk met die aanlopende rem ervan. Even nadenken over de goede volgorde van actie morgen. Achteras, consul, politie, nieuwe pasfoto’s, nieuwe licence, verzekeringspapieren, Rabobank bellen, dagblad ‘The Namibian’ bellen (zie verderop waarom.)


GETEISEM
De creditcardorganisatie in Diemen meldde dat er geen gevaar was voor misbruik van gegevens op de usb-stick als het geteisem niet de creditcard zelf in bezit had.
Op advies van de Duitse ambassade ging ik naar het politiebureau om aangifte te doen. De verklaring moest ik de volgende dag ophalen. Ze waren niet eens geïnteresseerd in de pet die een van de overvallers in het tumult had verloren. Daarmee zouden ze een stap dichter bij identificatie hebben kunnen komen. Er zit minstens genetisch materiaal op. Ook de herhaaldelijke voorvallen met de blauwe Toyota deden geen wenkbrauwen fronsen. Ik had zelfs een kopie bij me van de aangifte die de Amerikaan had gedaan. Niet interessant. De politie is precies als in Nederland: zakkenvullen met verkeersboetes is de kernactiviteit. Justitie is horig aan de gehersenspoelde patjepeejers van Financiën. De Amerikaan adviseerde me dan ook om contact op te nemen met twee kranten. Zeker omdat die pet van een niet gangbare Amerikaanse baseballclub was, móést die herkenbaar zijn. Daarmee is die vent vast ooit in een shebeen verschenen. (Een shebeen is een informele zuipkeet naast de weg.) Maar de vraag is of zwarten elkaar verraden, zelfs al weten ze dat het om een misdadiger gaat. Misschien dat een beloning de omerta openbreekt.

Geeuw. Saaie dag.


  • 22 April 2014 - 00:11

    Jan Van Bekkum:

    Wat akelig! Hopelijk geen fysieke schade opgelopen. Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt in Ethiopië (www.DeEinderVoorbij.nl)

  • 22 April 2014 - 08:21

    Jeannette:

    Volgens mij valt het wel mee met jouw "niet zelfredzaam" zijn en heb je verdomd veel geluk gehad! In je verwarring heb je een in elk geval een dreun weten te verkopen, wat knap is in een staat van totale verrassing en met 2 tegenstanders! Daarbij had je tegenwoordigheid van geest, flink herrie te maken, waardoor het incident tot een minimum beperkt is gebleven! Waarbij ik de (mentale) schade en de ontstane extra rompslomp niet wil bagatelliseren, hoor!
    Veel succes de komende dagen!

  • 22 April 2014 - 14:52

    Toon:

    Pfffft Frank, lekker heftig! Zelfs een cursus straatvechterij zou denk ik niet veel uitmaken je bent inderdaad al ad rem, verbaal en non-verbaal, genoeg!
    Al is Windhoek een beetje saai, zonder Frank is het nog veel saaier!

  • 22 April 2014 - 21:35

    Leonico:

    Frank, ek vertrou jy sal my Afrikaans verstaan. Volgens jou verslag van die gebeure het jy jou voortreflik gedra. Vir enigeen wat ooit weer vir jou sou wou probeer beroof, 'n waarskuwing: moenie jy sal waarskynlik sleg daarvan afkom. Of dit nou in Windhoek, Kaapstad of Loeriesfontein gebeur het, dit is betreurenswaardig. Dit is net vir my of so iets erger is as dit 'n reisiger oorkom.

  • 23 April 2014 - 09:33

    Frank:

    Dag allen,
    Dank voor de bemoedigende woorden. Toon, die straatvecht-oefeningen gaan er toch echt komen.
    Leonico: baje dank vir die komplimente.
    Nog twee opmerkingen.
    1. De overvallers maakten een psychologische fout. Ze waren er ineens en meteen bedreigend. Ik handelde in een reflex. Als ze langzamer dreigend op me af waren gekomen had zich angst bij me kunnen opbouwen. Nu was het meteen pats-boem.
    2. Ik denk dat de overvallers niet echt uit waren op echt geweld maar alleen wilden dreigen. Ze zijn teruggeschrokken voor moord. Ik Jo'burg of Kaapstad was het waarschijnlijk veel slechter afgelopen.

  • 23 April 2014 - 09:48

    Karin Theron:

    Frank, so sorry to hear about your bad experience!

  • 23 April 2014 - 11:13

    Frank Höppener:

    Hi Karin,
    Yes, too bad. But it can happen anywhere on the world.
    I asked on the forum for which nes gps unit to buy. It seems a Montana is now state off the art. Do you know which tablet combines best?

  • 23 April 2014 - 12:22

    Nijs:

    Ha Frank,

    ik vind dat je je uitstekend hebt verweerd. Vraag me af wat ik zou hebben gedaan???

    Sterkte en groeten

  • 23 April 2014 - 17:09

    Rianne:

    Shit Frank, wat een nare ervaring! Gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen!
    Sterkte met al het geregel en gedoe en wens je een veilig, autopech-vrij en vooral nog een R E L A X T E vakantie toe.

  • 23 April 2014 - 21:54

    Angèle:

    Klootzakken heb je overal. helaas ook op dat moment in W. Je adrenaline en reflexen werken behoorlijk. Proficiat. Een cursus lijkt me prima. Bijna even onthutsend zijn de incompetente agenten. Wat heeft de krant opgeleverd? heb je de organisatie van papieren rond gekregen?
    Doorgaan, niet bang worden. Groeten van Angèle

  • 24 April 2014 - 10:43

    Frank:

    Hoi allen,
    Inmiddels is de rust wel weer grotendeels ingetreden, al word ik 's nachts nog wel wakker.
    Toch zit Rianne's R E L A X T - heid er wel aan te komen. De auto is wschl vandaag klaar en de mechanic trof geen rampzalige zaken aan. Ik denk aan Khaudum in het Noorden. Google er maar eens op.
    Gisteren naar 'The Namibian' geweest. Misschien een artikel vandaag in de krant. Het blijkt dat nog niemand het heeft aandurfd om met zijn verhaal in de krant te gaan staan uit angst voor represailles. Ik heb de journaliste voorgesteld om als onderschrift bij mijn foto te zetten: 'I will track you down buggers!' De pet van de meneer komt er wschl ook in met foto.
    Detective Gaseb gebeld, hij denkt over een beloning.
    Parkeerbedrijf gebeld want de rovers hebben het eigendomsbewijs En een sleutel EN weten wanneer de auto waar staat. Kwestie van even ophalen voor hen. Dus ook daar moeten maatregelen worden genomen. Gaseb wil er een val opstellen. Of dat lippendienst is of echt moet je maar afwachten.
    Nee, Angèle, ik word niet bang. Wel heb ik nu pepperspray op zak. Jel, bij Bushwackers hebben ze nu heel goede die betaalbaar zijn. Met een 'tuutje' dat de vloeistof richt zodat ze op grotere afstand werken. Ik zou er even langs gaan. Bij binnenkomst links.
    Willem, ik verwacht een paar gehaktballen in mei.... Vergelijkingstest.

  • 24 April 2014 - 20:17

    Cees:

    Frank,
    Ooknamens Ivonnen sterkte. Je hebt het kranig gedaan; dat kan ik goed beoordelen. Verder je eigen niet laten ondersneeuwen door die Kafkiaanse bende van BuZa.
    mvg Cees

  • 25 April 2014 - 12:55

    Frank Höppener:

    Krantenartiekel van 'The Namibian' bij de foto's geplaatst. Beetje jammer dat ze nadruk leggen op de overval zelf in plaats van details waarmee de schurken zouden kunnen worden herkend. Bijvoorbeeld de foto van die pet zou ik altijd hebben geplaatst. verder zijn er wat feitelijke onjuistheden, maar ok.

  • 25 April 2014 - 19:08

    Frank Höppener:

    Ladies and Gentlemen...

    U have an anouncement to make.

    (lange stilte voor het effect.)



    We've gòt ém!


    Vandaag bij de mechanic kreeg ik een telefoontje van Detective Gaseb. Of ik even bij het bureau langs wilde komen te identificatie van de auto. Nou kun je nooit voor 100% zeker zeggen dat het dezelfde auto is, er rijden veel blauwe Corolla's rond hier. Maar 99% zeker is 't hem. Met de kogelgaten van de aanhouding er nog in. Op heterdaad betrapt bij weer een overval. Hoe de politie daar op het goede moment op de goede plaats kon zijn zal wel een vakgeheim zijn, maar ze bewijzen in ieder geval dat ze meer kunnen dan alleen verkeersboetes. (We praten over Namibië, hè!)

    De achteras zou niet meer te heet mogen worden, maar de mechanic meldde dat er niet originele remonderdelen in waren gemonteerd, en die zouden - ook als verder alles goed is - ervoor kunnen zorgen dat de remschoenen toch aanlopen. Onderweg toch regelmatig controleren, en als er ergernis blijft, dan originele Toyota remmen laten monteren.
    We hopen er het beste van.
    Morgenvroeg 'first thing in the morning' op weg naar Noordoewer (+800 km) en vandaar naar Rosh Pinah > Aus > Solitaire > Swakopmund. Fietsweg?? We zoeken het uit.

    Pilsje,
    Frank

  • 25 April 2014 - 19:09

    Frank Höppener:

    Sorry: U - We

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 274301

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: