De tourist uithangen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Frank Höppener - WaarBenJij.nu De tourist uithangen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

De tourist uithangen

Door: FrankHoppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

10 Maart 2011 | Thailand, Bangkok

Ko Chang 08-03


Je wist ’t al eerder dan ik zelf natuurlijk: ik kan niet zonder publiek. Dus toch nog maar een bericht de ‘huiskamer’ in geslingerd.


De foldertaal over Ko Chang (= ‘Olifanteiland’): ‘Welcome to an elegant yet laid-back experience in a tranquil, exclusive location within a breathtaking scenery.’
Even verderop:
‘Delicious food, great selection of drinks, laid-back yet stylish ambiance.’
Het klopt.
Nieuw voor mij: collega-toeristen die Russisch spreken.

Heb je dat ook wel eens, dat je jezelf in een restaurant hardop hoort kreunen, zó lekker is ’t? Ik hàd ’t vanavond. Restaurant Le Zanne, Pizzeria & Ristorante’, horend bij Kacha Resort and Spa, op White Sand Beach, Ko Chang. Tegenover Top Charoen Optical (koop hier je bril in plaats van in NL, scheelt tweederde in de prijs.) en tegenover en naast Kacha zelf. Westkant van het eiland, en dan het meest Noordelijke deel. (Aanrader voor wie ooit.. Maar geen garantie dat ’t over twee jaar nog hetzelfde is.)
Aan de buitenkant zie je ’t al aan het meubilair op het terras: smaak! Antipasta: Nantua Prawn; pasta: Pesto di fruto di Mare (Beetje teveel olie. Ja, ik zondig deze reis wat te vaak met vis.) De capucci naderhand was wat minder, maar dan moet je bij mij ook van goeden huize komen. Excellent. My goodness! En niet van die loze windowdressing van Nouvelle Cuisine waar ze met penselen op je bord schilderen. Tegen passanten die aarzelden bij de kaart had ik de neiging te zeggen: ‘DOEN!’ Het is misschien iets te modern van uitstraling, dat doet mensen twijfelen maar ik val erop. Morgen na de scubaduik wéér; al is het dan ook wat duurder. Negatieve verrassing bij de rekening: de service charge en de VAT komen er nog eens apart bij.



10-03-‘11

Vandaag twee duiken gemaakt via Eco-Dive Chang. Goede ervaring. Hééél wat beter dan afgelopen zomer in Vietnam (Hoy An). Dat was een grote teleurstelling. Nergens ter wereld heb ik zo’n compleet leeggeviste zee gezien. Alles is verdwenen op het bord. Ik kan me daar druk om maken.
Maar hier! Zo hoort duiken te zijn. Ravijnen gestoffeerd met wolken grijs-gele vis, de koppen allemaal dezelfde kant uit. Ze bewegen alsof een magneet ze tegelijk aantrekt. Zeker vijf pijlstaartroggen: geel-bruin met lichtgevende blauwpaarse stippen. Overal van die stekelbollen met heel lange naalden en lichtgevende rondjes (ogen?) in kleuren alsof ze van een Indiase kermis komen. Ook diverse steenvissen, en ineens duizenden baracuda’s om je heen. Dan weer zit je in een ‘sneeuwjacht’ van nu eens zwarte dan weer paarse visjes; bewegend tapijt onder je (anemonen in de stroom), overal koraal, een bos van uit de bodem groeiende witte zwepen. Kortom: fantastische duik. Heel goed zicht ook, tegen de dertig meter.
Minder waren de blaren aan mijn linkervoet. De tweede duik heb ik sokken aangedaan, dat ging beter. Probleem met huurmateriaal is ook altijd dat ik mijn eigen duikmasker mis. Ik had nu geen glazen op sterkte en de bovenrand drukte ongenadig op mijn voorhoofdsholte. Niet uit te houden; op het einde van elke duik was ik meer dáármee bezig dan met mijn omgeving. Minder was ook het gestamp van de boot als je uit het water kwam. Ik heb nog net de vissen niet hoeven voeren.

Vlak voor de tweede duik kreeg iemand van de gasten (die niet dook maar snorkelde) ook nog een epileptische aanval. Consternatie aan boord. Hij is terwijl we de duik maakten van boord gehaald met een speedboot en naar het ziekenhuis gebracht. Naderhand hoorde ik van het personeel dat ie bovendien drugs had gebruikt en ook nog eens alcohol. En zo is ie op een erg slingerende boot gestapt. Dan vraag je erom.
Het tweede sociale gebeuren: er dook een gehandicapte. Petje af voor hem, maar zeker voor het personeel dat hem uit z’n rolstoel in zee moest dragen, en erger: naderhand uit zee er weer in. Over zo’n duikladdertje in een forse deining! De man was ook nog eens erg zwaar. Na een duik is bovendien alles glad. Hij zwom alleen met z’n armen. Ik zag dat hij een groot litteken over zijn ruggengraat had lopen toen ik hem complimenteerde.

Onderwater op verschillende plekken granaten gezien, waarschijnlijk van de Tweede Wereldoorlog. En restanten van schepen; een wrak kon je het niet eens meer noemen. Er was niet meer van over dan een grote ladderstructuur op de grond.



Door dat gefiets in de vroege ochtend en de hitte die me alleen maar doet drinken en het eten doet overslaan, ben ik toch wat gewicht kwijt. Ik schat een kilo of vijf. Van mij hadden het er ook tien mogen zijn. Als we het volume van vet gelijkstellen aan dat van boter, ben ik dus een omvang van 5 x 4 pakjes boter = 20 pakjes boter kwijt. Dat verschil zie je. Dus niet te vaak naar dat Le Zanne-restaurant. OK, een tweede keer mag.

Eenmaal in de beschaafde wereld valt op hoeveel ‘wrakken’ van lichamen je om je heen ziet. Oude toeristen van een jaar of zestig - zeventig. Het halen van een kop thee aan het buffet is een opgave. Puffen. En traag! Die thee halen is een Odyssee van drie minuten. De banaan die van het bord naar de mond gaat, doet daar vijf seconden over. Ik kijk daar met verbijstering naar.



Aan de verkiezingen ben ik toch maar mooi ontsnapt. Dus ik ben verder niet verantwoordelijk voor de wandaden van de politiek. Ik was mijn handen in onschuld.


Groet,
Frank

  • 10 Maart 2011 - 10:39

    Marthe:

    Fijn dat je een mooie duik hebt gehad! Ko Chang waren wij toen ook geweest, toch? Snorkelen was echt super daar, ja, met de watermeloenen.

    Ik wil trouwens even vermelden dat, hoewel ik je politiek incorrecte uitingen en te gedetailleerde beschrijvingen van je darm-problemen braaf heb gelezen, ik de grens trek bij dat eeuwige gemiep over te dik zijn. Twintig pakjes boter, allemachtig, wat ben je soms toch een wijf! Zolang je geen 'wrak van een lichaam' bent heb je niets te zeuren.

    Nog heel veel plezier gewenst en succes met de KLM!

  • 10 Maart 2011 - 11:40

    Toos:

    ja daar heeft marthe gelijk in. Als ik nou zou zeuren over mijn gewicht!!!
    Dat zou pas terecht zijn.

    Hé Frank, je hebt een mooie tijd gehad en veel gezien en meegemaakt. Leuk om mee te genieten via "waarbenjenu"". Nu meteen door naar afrika?
    een heel andere wereld, maar dat geldt ook voor de vlieghaven Schiphol en KLM.
    groet en petje af.

  • 10 Maart 2011 - 15:03

    Jeannette:

    :) :)
    Ook wat Marthe betreft: de appel valt .....

    Prachtig!

  • 10 Maart 2011 - 17:02

    Harrie Parijs:

    kom op, niet zeuren, op naar de 40 (pakjes of kilo)

  • 10 Maart 2011 - 21:12

    Frank Höppener:

    Dameszeurkousen, stelletje mutsen!
    Ik klaag niet; ik constateer en rapporteeer alleen iets. Feit is en blijft dat 95% van de westerlingen te goed 'doorvoed' is. Bovendien gaat 't niet om je actuele toestand, je bent altijd op weg ergens naartoe. Die trend moet je willen en durven zien.
    Har: 40 pakjes, waarom niet? Dat is de oude natuurlijke situatie.

    Marthe, die snorkelstek waar de vis de watermeloen uit je hand at, was Koh Tao, de andere kant van de Thaise Golf.
    Toos, na deze trip eerst vier weken thuis, dan Namibië. Heel anders. Uitkijken dat je dáár niet van als alcoholist thuiskomt. Ze leven ongezond in Zuidelijk Afrika.

    Groet allen,

    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 669
Totaal aantal bezoekers 274485

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: