Vóór de aftrap - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Vóór de aftrap - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Vóór de aftrap

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

06 December 2011 | Nederland, Hengelo

Vóór de aftrap

‘As die sand eens tussen jou tene gekom het, gaan jy altyd terugkom.’
Het jaar 2011 mag ik mede daardoor wel een reisjaar noemen. (De kinderen zijn groot; dan krijg je dat.) Zeker vandaag met die kouwe regen, da’s voldoende reden om de wijk te nemen.


Deze keer wordt ’t Botswana, weliswaar vanuit Namibië want mijn auto staat daar..
Het plan voor december 2011 is als volgt: van Windhoek even op en neer naar Swakopmund om Craig op te zoeken en met hem nog wat wijzigingen door te voeren aan de daktent en ladder; nieuwe (grotere) banden monteren, dan terug via Windhoek naar Gobabis in het Oosten, dan de grens over naar Botswana. Vlak na de grens rechtsaf naar het Zuiden over een totaal verlaten zandtrack langs de bushmen settlements Ukwi en Ngwatle in mijn oude district (Kgalagadi). Na zo’n 350 km zandtrack vanaf de grens ligt daar dan etappeplaats Hukuntsi. Dan 250 km zand naar het Zuiden via Mabuasehube Game Reserve, daar tijd verdoen bij de zogeheten ‘pannen’ (door wervelwinden uitgeblazen verdiepingen in de bodem) en kijken of er nog steeds zoveel leeuwen zitten. Vervolgens door naar Tshabong, mijn vroegere standplaats. Dan wacht 600 km verderop hoofdstad Gaborone om vrienden en oude collega’s te bezoeken. Ik begrijp dat Mien en Bernard Vink zin hebben om daar en dan met mij de bloemetjes buiten te zetten. Ik ben altijd in voor een feessie. Bovendien krijg ik via Facebook een bericht van John Kolff, een ouwe strijdmakker in de Botswaanse disco's, dat oud-collega Bert van Nieuwenhuysen tegelijk met mij in 'Gabs' (Gaborone) zit. John speelt 'go-between', dus wellicht zie ik Bert en 'niece Cynthia' (zijn Botswaanse egaa) daar. Ook met Ruud Jansen, ex-collega in hetzelfde vak: District Officer (Lands), en al jaren gerouwd getrouwd met een dochter van een Botswaanse minister, is de afspraak al zo goed als gemaakt.
Kortom: Reunie!

De rest van het plan is nog onzeker. Waarschijnlijk van Gaborone naar Kimberly (Big Hole! (Google of Google Earth daar maar eens op. Of klik op http://static.panoramio.com/photos/original/12023170.jpg of op http://static.panoramio.com/photos/original/12405998.jpg)) of via Kuruman en Kuruman River naar Upington omdat Elias LeRiche het vroegere ‘Parkhoof’ van Gemsbok National Park in tegenstelling tot eerdere berichten nog in leven schijnt te zijn. Hij woont daar nu op een farm en was vroeger een van mijn gesprekspartners over het grensoverschrijdende Gemsbok Park.
Kerst waarschijnlijk in het Gemsbok, Oud en Nieuw ofwel in Windhoek of Swakop. Plannen zijn er om te wijzigen.

Hieronder een paar url’s van de gebieden waar ik doorheen trek. Dit voor geval het je interesseert. Als je klikt op de links die weer in deze websites staan, kun je jezelf een hele poos bezig houden.
Allereerst Namibië, al is dat niet het hoofddoel deze keer.
Hier een reclamefilmpje. http://www.youtube.com/watch?v=Q99k3t8Jo0A
Goed gedaan, moet ik zeggen. Dit is ongeveer wat Namibië te bieden heeft. Maar….. negers hebben absoluut een verbaal talent. Ze kunnen ‘beleid’ en plannen verkopen op een manier dat je de tranen in de ogen springen en je geneigd bent meteen je portemonnee te grijpen en een donatie te doen. Zo ook hier. Mind you: het is een politicus die hier aan het woord is. Schrap 90% van wat ie vertelt, en je komt ongeveer bij de werkelijkheid. Opmerkelijk is ook dat de commerciële organisatie (Wilderness Safaris, de organisatie waar Andrew bij werkt; zie mijn eerste blog over Namibië ) die het risico loopt en feitelijk wáár maakt wat hij aan zichzelf en zijn regering toeschrijft, er bekaaid af komt met slechts een shotje van een van hun landrovers, met het logo van Wilderness Safaris amper zichtbaar. 'Wilderness' dráágt het project waar meneer goede sier mee maakt (en belastingcenten van vangt.)

In mijn vorige blog sprak ik over het kliktaaltje van de Bushmen en Damara.
Zie hier een presentatie van dames van Aba Huab lodge.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=FBYvqOdqNNU

Hier een indruk van de weg in het natte seizoen. http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=uWKJqzzQkmg


Dan Botswana.
Het Botswaanse Gemsbok National Park, gecombineerd met Mabuasehube Game Reserve is ongeveer even groot als heel Nederland. Het is bovendien een ecologische eenheid met het Zuidafrikaanse Gemsbok Park. Een park over de landgrensgrens heen, een zogeheten ‘Transfrontier Park’. Die combinatie maakt het een van de grootste – zo niet hèt grootste – natuurpark in Afrika.

http://www.confluence.org/confluence.php?lat=-25&lon=22 (leuke website. Mensen maken een reportage van plekken op de aardbol waar hele graden Noorder- of Zuiderbreedte kruisen met hele graden Ooster- of Westerlengte. De ‘confluentie’ in deze url valt precies binnen Mabuasehube game Reserve, vlakbij Mabuasehube Pan, onderdeel van mijn vroegere district, en ondermeer doel van deze reis. Hier vlakbij heb ik ’s nachts ooit leeuwen om de tent gehad.)
http://www.kalahari-safari.co.za/tour5_e.html
http://www.driveout.co.za/destinations/mabuasehube-theres-lion-our-camp http://www.safarimappers.com/country.aspx?lngcountryid=81
http://www.wheretostay.co.za/information/topic/3855 (Er zijn nu een stuk of vijf campsites in Mabuasehube. In ‘mijn’ tijd was er helemaal niets. Dus dit is misschien een zorgwekkende ontwikkeling.)
http://www.mapsofworld.com/botswana/travel-guide/mabuasehube-game-reserve.html



Dan Kalahari Gemsbok Transfrontier Peace Park (de Zuidafrikaanse kant.) Een mondvol. Vroeger heette het gewoon Kalahari Gemsbok park. Of ik hier heen ga, hangt af van de mogelijkheden om via Mata Mata terug naar Namibië te gaan, en of je voor de Kerst moet reserveren. Nooit zin in. Teveel onzekerheden ook.
http://sanparks.org.za/parks/kgalagadi/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kgalagadi_Transfrontier_Park
http://www.southafrica-travel.net/kalahari/e6kage01.htm
http://www.nature-reserve.co.za/kgalagadi-transfrontier-nature-preserve.html
http://www.parks-sa.co.za/forums/viewtopic.php?f=38&t=24025&start=45
Bericht, gevonden op internet: ‘Vet Piet’, een bushman-ranger in Gemsbok Park waarmee ik ooit op patrouille ben gegaan, is in 2004 overleden.
http://www.volksblad.com/Suid-Afrika/Nuus/Spoorsnyer-sien-sy-dood-in-wolk-20100615


Aldus is het plan. We zien wel wat ervan terecht komt.

Je hoort nog.
Groet,
Frank

  • 06 December 2011 - 15:53

    Toon:

    grlllll@^$#&*%()^$&.
    en ik moet het deze week doen met een paar Dirndls die joedelahieend op een bergtop staan.

  • 06 December 2011 - 18:25

    Jeannette:

    Misschien een leuke gelegenheid (nog) een andere foto bij je blog te plaatsen ....?

  • 06 December 2011 - 18:34

    René:

    Goede reis! Ik ga het weer volgen.

    Groet,
    René

  • 06 December 2011 - 21:11

    Frank Höppener:

    Hoi allen,
    Dank voor de bemoedigende woorden.
    Jeanette, foto: hoebedoelu?
    Groet,
    Frank

  • 06 December 2011 - 22:49

    Frank Höppener:

    Mensen,
    Ik zie, nu ik de blog bekijk, dat sommige url's die ik heb geplaatst niet helemaal compleet onderstreept zijn. En dus niet 'clickable' zijn naar de juiste sub-pagina.
    Voor de digibeten onder ons: kopieer de hele url en zet die in de adresbalk van je browser. (Of spreek ik nu voor een enkeling toch in raadsels? 't Zal de leeftijd zijn dan. Maar die van jou òf die van mij; daar laat ik me niet over uit.)

  • 07 December 2011 - 11:30

    Toos:

    nou frank, daar gaat ie weer. Ik lees alleen iets over jou doen en laten als je ver van huis bent. Maar de rest zal misschien niet interessant genoeg voor je zijn om er melding van te maken.
    Ik heb het reclamefilmpje doorgestuurd naar excollega die nu bezig is in Nederland met milieu (educatie) en toerisme.
    Ik wens je weer een goede, mooie reis met veel zand tussen je tenen.
    lfs
    toos

  • 07 December 2011 - 13:30

    Angèle:

    as ek jou was sou ek die voet nie was nie.
    de rest wel ! zeker na stress situaties.
    angèle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hengelo

Lekker Pad

Zand zand!

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Sirkel Motors

02 Januari 2012

Knap bedacht

30 December 2011

Marathon

30 December 2011

Kerst op z’n Botswaans

24 December 2011

OP VRIENDENBEZOEK
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 965
Totaal aantal bezoekers 275299

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: