onderonsje - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu onderonsje - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

onderonsje

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 December 2011 | Namibië, Swakopmund

Swakop 12/12/11
Nog snel even een blog vanuit Hansa Hotel voordat ik ‘t weer dagen zonder enig wifi moet doen. Ie-der-een praat hier Duits! (Franz Josef, komm hier! Du fühlst dich bestimmt zuhause.)
De serveerster waar ik het al een jaar goed mee kan vinden zou zó een zus van Mobutu kunnen zijn. Maar gewoon heel aardig. Ik heb graag met haar te doen.

De Himba-dames (zie vorige blog) zijn vanuit het Noorden (Opuwo) tot in Swakopmund afgezakt. Logisch, het is hier de start van het toeristenseizoen dus hier kun je een cent verdienen. En daar zitten ze dan met hun ge-okerde blote tieten in de Swakopse kou.
Ik vraag me trouwens af hoe ze hier zijn gekomen? Liftend? Vallen de kosten van de reis heen en terug weg tegen de verdiensten? Ik betwijfel het.
* ‘Heeey, you buy?’
- ‘No thank you.’
* ‘Give me money.’
(‘Authentic’!)

AAAUTO, WAT ANDERS?
Pratend met Craig over de perikelen van de auto tijdens de vorige trip met Marijke in oktober en de reparatie aan de airco deze keer, was zijn commentaar nuchter: ‘We all have it.’ De mannen hier zijn inderdaad constant met hun auto bezig. Je kunt niet verwachten duizenden kilometers probleemloos over dit soort wegen te rijden. Er trilt altijd wel iets kapot, of anders kost het je wel een stel nieuwe banden, enzovoorts. Daar moet ik dus maar mee zien te leven. Én twee paar rechterhanden aanschaffen.
Geheel in stijl heb ik dus vandaag een nieuwe accu, vier dure nieuwe banden (265/75/R16), en wat ‘miscellanious’ aangeschaft: in totaal voor zo’n € 1000 verspijkerd. Maar het móét omdat ik het geplande deel van Botswana niet kan en durf te berijden met een slechte accu, en met reservebanden waarmee ik niet 4x4 kan rijden. Die banden moeten allemaal dezelfde diameter hebben, ander gaat de versnellingsbak naar z'n mallemoer. Het ene wiel moet per omwenteling exact dezelfde afstand afleggen als alle andere. Anders gaat er iets definitief knarsen.


ONDERONSJE
Over versnellingsbakken gesproken: bij de mijne zijn de tweede en derde versnelling nóg steeds niet ok. Terwijl ik een invoice heb waarin de versnellingsbak is gereviseerd voor de lieve som van € 2739,-!! (Niet door mij maar door de garage als garantie betaald.) Maar papier is geduldig. ‘t Zal wel een onderonsje zijn geweest tussen de garage en de mechanics die hem hebben gereviseerd. Ik heb al met de garage gebeld. Was ‘Les 1’ in het zakenleven niet: het is betere en goedkoper om de dingen meteen de eerste keer goed te doen. (Mugabe, èèèèh sorry: Baron Ronald vM, kóm er maar in..)

De schrammen aan de onderkant en de verbogen treeplank (zie vorige blog over dat volgens Marthe en Toon ‘domme rotsblok’) zijn min of meer recht, geschuurd en van primer voorzien. De ladder van de rooftop tent is verbeterd; hij kan nu schuiner. Maar het wachten is natuurlijk op dé echte test als Marijke er uit wil kruipen. Ik zet het vangnet vast klaar.
Morgen of overmorgen richting Gobabis / Mamuno (aan weerszijden van de grens met Botswana.)
En nu maar duimen dat we de grootste pech met de auto eindelijk achter de rug hebben.
Mien, Bernard, Bert, Cynthia, Ruud, het ziet ernaar uit dat ’t gaat lukken om ‘Gabs’ (Gaborone, hoofdstad van Botswana) te halen. Zet de pils maar koud.


(Ik heb nog niet één foto gemaakt, want waar ik nu ben, is alles al op de gevoelige plaat vastgelegd.)


--
This message is constructed out of 100% recycled electrons.






  • 12 December 2011 - 20:00

    Jaap Hof:

    Hallo Frank,

    Wat ben jij eigenlijk aan het bijverdienen om dit allemaal te kunnen betalen?

    * ‘Heeey, you buy?’
    - ‘No thank you.’
    * ‘Give me money.’
    (‘Authentic’!)

    Met dat goddelijke ...

    Enfin, rijd maar snel door! Foto's willen we zien. De moderne mens is sowieso van de 'plaatjes' en niet van de lappen tekst!

    Nb. Morgenavond trainen, we missen je nu al!

    Jaap

  • 13 December 2011 - 10:24

    Toos:

    This message is constructed out of 100% recycled electrons.......

    wá kost da????

    die auto houd je wel bezig. hé !

    goede reis en behouden aankomst in Botswana, waar je veel bekenden zult terugzien. vier je daar ook kerst en oud en nieuw??
    lfs
    toos

  • 13 December 2011 - 15:35

    Frank Höppener:

    Hoi Toos, Jaap,
    Blij dat ze me op de Roei nu al missen. Zó snel al

    Kerst + O/N respectievelIjk (waarschijnlijk!) in Gemsbok en Windhoek.

    Groet, Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Lekker Pad

Zand zand!

Recente Reisverslagen:

11 Januari 2012

Sirkel Motors

02 Januari 2012

Knap bedacht

30 December 2011

Marathon

30 December 2011

Kerst op z’n Botswaans

24 December 2011

OP VRIENDENBEZOEK
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 275304

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: