Echte mannen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Echte mannen - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Echte mannen

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

25 September 2011 | Namibië, Windhoek


De hele dag door is hier rugby op tv. Het schijnt dat het wereldkampioenschap aan de gang is. Echt iets voor the Commonwealth, dus ook voor Zuidelijk Afrika.
Momenteel speelt West Province tegen de FS Cheetahs. Mannen met doorgaans Ierse gelaatstrekken, een wat laag voorhoofd, korte dikke nek, massieve schouderpartij, rugspieren van staal (die scrum!), impressionante spierenbundels ingepakt in stootkussens van vet en een dosis onverschrokkenheid waar je alleen maar bewondering voor kunt hebben. Ik vind ze geweldig. En altijd omgeven door een legioen hitsige, uiterst bevallige dames. Wat wil je, dit zijn echte kerels, niet van die gefeminiseerde Hollandse softies die hun testosteron bewaren voor aan de vergadertafel waar ze willen scoren. Deze dames weten mannelijkheid nog op waarde te schatten. Dit zijn knokkers. Keihard; een gebroken been of neus is geen uitzondering. Maar sportief; niks geniepigs zoals op en buiten het voetbalveld gebruikelijk. Ze wéten dat ze knok gaan krijgen en toch willen ze telkens weer de arena in. Ze wíllen die knok; zowel incasseren als uitdelen. Net als wielrenners, maar dan anders.
Ik, als leptosoom kan alleen maar dromen van zulke krachtsexplosies maar eigenlijk vooral van die bijbehorende vrouwelijke belangstelling. Van de omvang van de heren zie ik overigens graag af.
Rugby is volgens mij de gesublimeerde voortzetting van de vroegere stammenoorlogen waar de weerbare mannen ‘willing and able’ waren om die vervloekte buren die hun geiten stalen mores te leren. Alleen vallen er nu geen dooien bij. Ik stel voor dat we de leiders van de Taliban en de Amerikaanse legerleiding verplichten een cursus rugby te volgen. Qua mentaliteit zou het een hoop schelen.

Echte mannen vind je ook in Joes Beer House. Typisch voor de onofficiële apartheid die nog altijd bestaat: vooral blanke mannen zijn er klant, het bedienend personeel is zwart. Maar toch een leuke tent, zoiets als de Bull and Bush in Gaborone, Botswana, maar dan net wat leuker. Blanken komen er graag voor een ‘sundowner’ op vrijdagavond. Spreuk aan de muur (vrij vertaald): ‘Als je jezelf onder tafel hebt gezopen maar je ligt daar met losse handen, dan ben je nog niet dronken.’ (Rene, om te onthouden. Zo erg wàs ’t dus helemaal niet toen in Eisenach.)


In Namibië reis je in twee werelden: blank en zwart, volkomen gescheiden. Je kunt heel het land doorkruisen in één van die parallelle werelden zonder in contact te komen met de andere. Veel toeristen blijven hangen op blank ‘territorium’ – logisch, dat zijn meestal de ondernemers waar ze mee te maken hebben – maar ze hebben niettemin het gevoel dat ze ‘Namibië hebben gedaan’. In mijn Botswaanse tijd leefde ik drie jaar compleet aan de zwarte kant. Er wáren in de Kalahari nagenoeg geen blanken. Één Amerikaanse onderwijzeres drie kilometer lopen verderop, en een half jaar lang twee Noorse wegenbouwers. En in Gaborone, de hoofdstad, ging het vooral om de zwarte dames. Blanke boezem? Jakkes! Ik snap dan ook die angst niet van veel toeristen om ‘de grens over te gaan’ naar ‘Donker Afrika’.

Dan nu onder de titel ‘Échte mannen’ iets voor échte vrouwen.
Sorry ik vergeet de caps: Échte Vrouwen!
Dus.
Een link van Hans van der Veen, voormalig diplomaat in Windhoek en mijn ‘baas’ in Botswana. Ja die van dat huis.


http://www.natron.net/nacobta/penduka/main.html
en
http://travelingluck.com/Africa/Namibia/Khomas/_3357195_Goreangab%20Dam.html#local_map

Vandaag reed ik daar naartoe. Van Jakkal moet ik wat kilometers maken en het is zo’n lome lege Afrikaanse zondag dus dit zoektochtje trok me wel. Eerst heel de Independence Ave af. Wat overigens een geweldige weg is; hij verbindt heel de natie zogezegd. Van de toplocaties bij het Hilton en Kalahari Sands Hotel, helemaal door de stad naar het Noorden via het viaduct over de autobaan die fungeert als barrière tussen blank en zwart naar Katutura waar alle zwarten wonen – zeg maar het Soweto van Windhoek – naar nog noordelijker tot ie op een T-splitsing in Penduka ophoudt. Daar in de buurt moest het Penduka Namibia project ergens liggen. Ik kon het niet vinden en ben er in wijde bogen omheengereden tot ik op de oude weg naar Swakopmund uit kwam. Daar vroeg ik bij een roadblock van de politie de weg. Om een lang verhaal kort te maken, via een andere boog kwam ik terug op de weg waar ik al was geweest, maar nu vroeg ik om de kilometer naar de weg. Er bleek gewoon een bordje te ontbreken met ‘Penduka’ of ‘Goreangab Dam’ bij een smalle gravelweg die van het asfalt afboog.

Aardig project dat Penduka. Overnachten in een rondavel voor € 36,- inclusief ontbijt. Wil je in stapelbedden liggen als een Camino-ganger, dan is het € 18,- incl. ontbijt. Rust. Uitzicht op het meertje. Plus de onvermijdelijke nijverheid van de dames. Maar vrouwen zullen het leuk vinden. (Hans, mag ik het vergelijken met BRIDEC in Gabs?) Je moet alleen geen dringende zaken in het centrum hoeven doen, want het is een lange drukke weg door Katutura.


Dat omrijden had overigens ook nog een voordeel: ik registreer mijn tracks en die stuur ik naar kaartenmakers, in dit geval http://tracks4africa.co.za/. (Vergeet de www.) Op hun kaart rijd ik nu en sommige wegen van vanochtend staan er nog niet op. Dus met deze track zullen ze blij zijn.


Terug door Katutura. Om mijn zus te parafraseren: Afrika is dan wel een speeltoneel, maar of elk zijn deel krijgt, valt hier nog te bezien. Overal de zondagse ‘church’, soms niet meer dan een terrein afgezet met dekzeilen. Daarin een bonte danwel witte menigte op stoelen. De ‘huisstijl’ is afhankelijk welke van de 73 churches (ik gok maar wat) ter plekke praktiseert. Oude dametjes ‘verkleed’ in witte bruidsjurkjes en hoofddeksels. De voorgangers gaan tekeer! Dat schijnt te moeten; dat wíllen de mensen.

Onderweg alles in bloei: jacaranda, oleander, bougainville, seringa en acacia die fel geel als een mimosa bloeit. Plus nog een hoop ander spul dat ik niet thuis kan brengen. Namibië op z’n mooist denk ik.


  • 26 September 2011 - 20:43

    Frank Höppener:

    Hoi Hans,
    Omhoog gekeken (en gerend) zeker: naar Hotel Thule (bij ons vooral bekend van de fietsendragers op de trekhaak van de auto). Zie volgende blog.
    Groet,
    Frank

  • 27 September 2011 - 13:51

    Rob Van Helmond:

    Mwapalemi mukwai Frank, een groet uit Zambia, hoewel verkeerd gespeld toch goed bedoeld. Het is een vredesgroet voor jou en je hele familie! Leuk om zo'n reisverslag te lezen. Je schrijft net zo gemakkelijk als je praat. Leest lekker! Hoe is het met je oorpijn ? Hebben de vrouwen daar ginds ook een (wonder)middel voor ? Goede reis verder en we blijven je volgen.
    Rob en Ellen

  • 28 September 2011 - 06:19

    Frank Höppener:

    Ha die Rob en Ellen,

    Kijk eens aan, we zitten op hetzelfde continent. Eerste keer voor jullie??
    Dank voor de goede wensen.

    Oorpijn is over. Geen vrouw voor nodig gehad.

    Veel plezier,

    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Namib Revisited

Een cruise kan ook over land

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2011

Slot

25 Oktober 2011

Even wat racisme

24 Oktober 2011

Ad Fundum

22 Oktober 2011

Even géén garage

19 Oktober 2011

Epupa Falls
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 274365

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: