Dronkemanspraat - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Dronkemanspraat - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Dronkemanspraat

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

26 September 2011 | Namibië, Windhoek

Op gevaar af dat jullie het volgende afdoen als dronkemanspraat – want wat bezopen was ik wel na opnieuw Joe’s Beer Bar en het Portugees restaurant vanavond. Ik liep terug naar mijn lodge en het viel me op dat het al donker was om even voor half acht. ‘Shit!’, dacht ik, ‘hierheen vliegen is een ‘significante’ verplaatsing, groot genoeg om meetbaar te zijn in de context van de configuratie van het zonnestelsel. Thuis is het licht, hier is het donker. Komt door de verhoudingen tussen zon en planeten.’ Dát gevoel. Maar meteen relativeer je het. WTF! Wat stelt de aarde nou helemaal voor in dat stelsel? Laat staan in het Melkwegstelsel, laat staan op intergalactische schaal. Dus de aanleiding van mijn verwondering was niet meer dan een licht dat vanuit een andere hoek op een object schijnt.
Big deal.
En toch.

In Joe’s Beer House zat vanavond een hoer met die typische hysterische blik in de ogen. Onrust. Staan, zitten, mensen om zich heen nodig hebben.
Afblijven! Dat advies kreeg ik ook toegefluisterd van buurman-aan-de-bar Mill, een Zuidafrikaner die hier was voor zaken. Vooral toeristen trappen in dit soort dames en krijgen er vervolgens allerlei shit mee. Mill kreeg al gauw de overtuiging dat ik redelijk ‘seasoned’ was. Het gesprek ontwikkelde zich dus al snel naar plezieriger onderwerpen als de ins en outs van het oude type landcruiser zoals de mijne. Welke banden te kiezen voor welk doel, waarop te letten bij de revisie van de versnellingsbak, enz. enz. Auto’s, vooral 4x4’s zijn hier bij uitstek het onderwerp van gesprek aan de mannenbar. Heb je behoefte aan contact en drempelvrees naar de vreemden om je heen? Begin over auto’s! Bingo! Auto's zijn een bestaansvoorwaarde. Het was erg gezellig met Mill, en vooruit: nóg een pilsje! Vandaar die prietpraat van hierboven.


Opnieuw bleek de onvermijdelijkheid van de jacht in dit land waar elk restaurant wel gemsbokbiefstuk oid serveert. Mill beschreef zijn adrenalinestoot als hij ‘tijgerend’, z’n geweer voor zich, het wild zo dicht mogelijk naderde tot hij op zo’n dertig meter afstand een trefzeker schot kon afvuren. Meteen afdoende. Het meest opwindende dat hij kon doen, vond hij. Ik geloof hem meteen; daarvoor ben ik nog genoeg een ‘jongetje’. Had ik vroeger niet zelf in de ‘Tungelroyse Wallen’ (Martin, bekend van het mtb-en) een konijn proberen te besluipen. Die spanning snap ik. Mill en ik waren het er snel over eens dat de zogenaamde helden die een trofee van een leeuw of buffalo aan de muur willen hebben in hun appartement op Park Avenu, Upper East Side, en daarvoor vanuit het bakkie van een landrover het slaperige beest neerleggen, tegelijk weerzin- en meelijwekkend zijn.

Nog een tip van een Schot die ik hier sprak, bedoeld voor de echte mannen in Hengel en Grunn die niet terugdeinzen voor wat dronkemanspraat. Betaalbare Islay: Islay Mill en Torbeg (spreek uit ‘Torbey’). (Ook in Schotland ‘lijden’ ze aan exorbitante prijzen voor het spul omdat politici er ‘sociaal verantwoord’ met de winst vandoor gaan.)

Het Hotel Thule dat ik ’s ochtends frequenteer bij het hardlopen, alleen tot aan de poort na twee kilometer steil bergop, blijkt bij daadwerkelijk bezoek een toplocatie. Letterlijk en figuurlijk. Uitzicht vanaf een heuveltop over de stad, en sodeju wat een goed eten en wat een vriendelijke gezelschapsdames als bediening! Hier neem ik mijn eigen dame mee naartoe na dertig uur vliegen; of de dag erna. Misschien beter besteed. Je denkt aan de buitenkant: ‘Da’s niet voor ons soort mensen.’ Maar hoera! Gek genoeg normale prijzen, pakweg een dollar duurder dan elders. Logies is wel significant duurder.
Op tv zag ik er de Griekse rellen van vanavond 26/09/2011. Toe maar jongens! Ik baalde al van het herstel op de beurs vanochtend. Ik heb alles verkocht in de overtuiging dat de boel nog verder in mekaar zou sodemieteren. Die klote-Grieken hebben mij al genoeg geld gekost; maar nu moet alles dan ook maar ècht door het putje om de schade in te halen. Maar wie weet waar de bodem ligt? Die verdomde Grieken kunnen me nu niet genoeg tekeer gaan.

Dan de foto’s. Je begrijpt dat ze een charmeoffensief zijn naar Nora, die meer van het stedelijke dan van de onmetelijke busch in Kaokoveld of Marienfluss/ Orupembe is. Ik moet haar toch op een of andere manier proberen te lijmen. Feit is dat ik de vorige reis nagenoeg uitsluitend foto’s nam van het lege platteland. Dat had op haar (verzot op Two and a half men, en de meiden van Upper East Side) een afschrikkende werking. Nu dan maar wat anders. Ik wil die meid een keer mee, begrijp je.
(Noor, de foto van het zwembad van Thule was een te groot bestand. Ga ik niet verkleinen. Is me niet goed bevallen bij de 'Winning Smile'. Begrijpie?)

Nu even een nightdowner bij Roof of Africa om gebruik te maken van hun wifi, en dan goedkoper bij de buren ‘African Nest’ het nest in. Morgen pakweg zeven uur over de oude weg via een van de steilste passen van Namibië naar ‘Swakop’.
Leuk om Craig weer te zien. Die ouwe… ja wat? Adrenalinestoot? (De temperatuur stijgt in zijn gezelschap meteen met minstens twee graden Celcius.) Charmante druktemaker? Zenuwpees? Hoe dan ook: aangenaam gezelschap.



  • 28 September 2011 - 15:25

    Toon:

    Oeps, net op de verkeerde knop gedrukt! Zo zie je maar dat de walm ook Hengel bereikt heeft. Ik geniet weer iedere dag van de mooie verhalen. Jaloers...... hoe kom je erbij, hier schijnt ook de zon hoor!

  • 06 Oktober 2011 - 21:54

    Nora:

    Hee papsie!
    Haha waow dat je dan two and a half men en the upper east side noemt vind ik verassend! Two and a half men kijk ik bijna nooit en upper east side al helemaal niet! Maar dank dat je aan me denkt! We denken hier ook aan jullie!
    Vanavond hebben Door en ik lasagne gemaakt, was lekker!! Alles zelfgemaakt (zelfs de pasta) behalve de saus die had mam al gemaakt. Helemaal in mn up de vaatwasser aangekregen en alleen het oud papier vergeten buiten te zetten, maar dat waren toch maar drie enveloppen dus dat overleven we!!
    Dikke kus,
    Noor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Namib Revisited

Een cruise kan ook over land

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2011

Slot

25 Oktober 2011

Even wat racisme

24 Oktober 2011

Ad Fundum

22 Oktober 2011

Even géén garage

19 Oktober 2011

Epupa Falls
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 274394

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: