Gat in de hand - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Gat in de hand - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Gat in de hand

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

01 Oktober 2011 | Namibië, Windhoek




29/09 Swakopmund

Een campingstoeltje: prijs € 79,-, campingtafeltje: vergelijkbaar prijskaartje. Die stoel mag dan wel van staal zijn, het voordeel daarvan zie ik niet. Kopen we niet. Plastic kratten met deksel: € 32,- tot € 45,- per stuk! Absoluut nodig. Koelbox op 12 Volt: variërend van € 800,- tot € 1200,-, zelfs duurder dus dan de koelkast thuis. Stáán laten. Een dekzeiltje van drie bij drie meter: € 55,- (teruggebracht, dit is te gek.). Twee slangenklemmen: € 8,-. Doosje aanmaakblokjes: € 10,-. Bij ons ligt zulk spul vaak bij de Gamma in de vijf-euro-bak, De watertank van 50 liter met kraan à € 75,- is dan weer redelijk betaalbaar. Mijn inkoopsessie hier is niet echt een genoegen en vergt zoeken, met mindere kwaliteit genoegen nemen en kijken of het ergens tweedehands te koop is. Het geld gaat er niettemin met bakken tegelijk uit.
Er kwam nog bij dat de creditcardmaatschappij mijn kaart had geblokkeerd omdat de meeste zaken hier niet met chip en pincode werken maar nog met de ouderwetse fraudegevoelige magneetstrip en handtekening op papier. Dat deed in Diemen het alarm afgaan. Ik belde (duur!) naar Diemen en de zaak is gelukkig opgelost. Anders sta ik zeker elke dág bij de flappentap.

Het kamperen zit de blanken hier sinds de Voortrekkers in het bloed; het is hun volksaard; een essentieel onderdeel van de cultuur net als de jacht waarmee het vaak wordt gecombineerd. De zwarten doen het nagenoeg niet. Elke zaak behalve in de categorieën boeken, kapsalon, ‘welness’ of drank verkoopt wel materiaal voor auto’s kampementen, en uiteraard voor de braai (= bbq) ’s avonds. Het gaat feitelijk om de uitrusting voor een cruise, alleen dan niet over zee maar over land, en niet met een kapitein maar op eigen gelegenheid. Kleine kinderen krijgen het met de paplepel ingegoten, hoe klein ze ook zijn, ze liggen lui op een matras achter in de stationwagen en rijden dágen door de bush van kampeer- en braaiplek naar iets vergelijkbaars verderop. Volksvermaak nummer één. Geen wonder dat ze in de winkels als Cymoth of Bushwackers kunnen vragen wat ze willen. Iémand in Zuidelijk Afrika moet wel miljardair worden. (Of zijn het die vervloekte politici weer?)


Zijpaadje: voor de fietsers en de cultureel onderlegden onder jullie hier een aardige link.
http://www.republikein.com.na/sport/bergfietsry-groei-tot-n-avontuur.135053.php
Ek seg doen, soos Lance! Ons sal lèkker vinnig rij.


En oh ja, ik begreep na een eerdere blog uit Cambodja dat ‘de trouwe lezertjes’ eigenlijk op verhalen van kommer en kwel zaten te wachten, liefst van lichamelijke aard. Dat vonden ze het leukste. In de daaropvolgende blog uit Namibia (eerste bezoek) heb ik ze tekort moeten doen; ik was te gezond. Het leukste vermaak is leedvermaak. Goed, goed, ik heb mijn best gedaan, een beetje teveel zelfs. Dat wil zeggen, met een bepaalde oefening die ik dagelijks doe, heb ik wat overdreven en nu zit ik met een rechterschouder die aan de voorkant pijn doet en zo’n twintig keer per dag even uit de kom schiet. Bijvoorbeeld als ik de bewuste arm optil, dan de spieren ontspan om hem te laten zakken: knap! Dan moet de linkerhand de rechterarm opvangen en langzaam los krijgen door hem heen en weer te bewegen. Ik kan mijn hand amper uit mijn zak halen, zeker de portemonnee uit de achterzak trekken is ‘Kaa Uu Tee!’. Het is de hele dag door gezeur. Ik word er sikkeneurig en ongeduldig van; pakjes kauwgum waarvan het cellofaan niet meteen los wil worden met de tanden opengerukt, ritsen moeten niet vastlopen anders gaan ze voorgoed naar hun mallemoer. Niets mag er tegenstribbelen. En dan doet de wifi het ook nog eens niet.
Autorijden is gelukkig (nog?) geen probleem.
But what to do, deep in Namibia? Rust is een moeilijk punt met dat geklooi aan de cruiser en volgende week kamperen.
Ik mailde Paul Droog, mijn fysiotherapeut (annex ‘torturer’) bij gelegenheid. (Had die ooit gedacht dat zijn klantenkring zich tot in Namibië zou uitstrekken?) Op afstand vermoedt hij een peesirritatie of –beschadiging. Beperkt bewegen is het devies.
Goed, ik heb mijn best gedaan om jullie te amuseren, al besef ik dat de aard van de klachten minder boeiend is dan die in Cambodja toen. Minder onder de gordel. Ik zal kijken wat ik eraan kan doen.

De cruiser nadert stilaan zijn voltooiing. Let wel: nadert! Morgen nog een dag klooien. Craig maakte vandaag van een lange vierkante buis een trapje om de rooftop tent in te kunnen. En een bevestiging daarvoor op de imperiaal van de auto. Ik ben jaloers op de man zijn handigheid. Daar redt hij het ook mee in deze economisch magere tijden. En ik maar schrijven en ‘beleid maken’. Leven het substantiële werk. Alhoewel… schrijven? Niks mis mee. Onderwijs ook niet trouwens. Laten we het houden op ‘ieder zijn talent’ en de zegeningen van arbeidsdeling.


30-09-2011
De auto is zover af dat alleen nog ogen in de vloerplaat moeten worden geschroefd om de bagage en watertank vast te sjorren. In Botswana zijn de wegen zo slecht dat het spul anders tot tegen het dak opwipt. Dat moet je met een vijftig liter watertank niet hebben.
Vandaag een testrit uitgevoerd op en neer naar Walvisbaai, op zoek naar Pelican Point, maar ik kon ’t niet vinden. Wel een kroeg op palen boven het water, ‘The Raft’. Wie schetste mijn verbazing dat ze er wel wifi hebben maar dat niet aan hun gasten beschikbaar stellen. Alsof ze er verlies op lijden. In de rest van de wereld beconcurreren zakenlui elkaar met zo goed mogelijk gratis wifi voor hun klanten, maar hier houden ze het lekker voor zichzelf. Maar de klanten die er belang bij hebben zíén dat wel. Hoe suf kun je zijn.

Op de heenweg twee jongens van het township van Walvis Baai die stonden te liften meegenomen. Toen ze thuis uitstapten stond ik nog even stil om de GPS aan te zetten en Pelican Point te zoeken. Ineens stonden ze weer bij de auto; ze dachten dat ik de weg niet wist en wilden wat terug doen voor de lift. Aardig toch. Hoe voorkomend. Maar voor veel blanke Namibiërs zouden het ‘kaffirs’ zijn. Er st5aan waterdichte schotten tussen de bevolkingsgroepen, helaas. Terwijl ze echt wel iets van mekaar zouden kunnen leren.
Op de terugweg naar Swakopmund twee liftsters meegenomen. Gaandeweg bleek dat ze ‘alles’ wel met me wilden doen, inclusief blowjobs of met z’n drieën. Ze waren kennelijk op weg naar hun jachtterrein, want ze wilden dat ik ze dropte op de strandweg bij de jetty. Swakop is veel toeristischer dan Walvis Baai.



01/10/’11

De dag begint met regen, potdomme. Na elf uur is het gelukkig droog, maar niks geen zon. Wat een oord, dat Swakopmund. Maar zie: in de namiddag een stralend zonnetje. Hoera.

Bij het ontbijt ontmoette ik een Zuidafrikaner uit Durban die in gezelschap van een voormalige Almeloër met zijn privevliegtuig op vakantie was in Namibië. Die ex-Tukker woont nu in Schwerin, Duitsland. De reden? Net als bij mij in Hengelo: ‘Cherchez la Femme’. Ze hadden motorpech en nu moest er hier in Swakop gesleuteld worden. De meest saillante uitspraak van de Zuidafrikaner boven de gebakken eieren met spek: ‘We whites will forever be an unwanted species here in Africa.’


Vandaag is het de grote dag van de Swakopmund - Walvisbaai marathon, dus grote drukte in de stad. Gisteren zag ik onderweg al de kilometermarkeringen en drankposten in opbouw. Ik heb geen idee over welk niveau het gaat. Doen Mutola en Gbreselassie ook mee, of is het meer een Namibische aangelegenheid?Je ziet de jeugd in de buurt van Windhoek wel langs de wegen rennen, dus hardlopen is populair in Namibië.

Vandaag de de laatste hand gelegd aan de kar. Morgen Welwitshia Drive en overmorgen Spitskoppe is het plan. (Alles te vinden op Google.)

Wens me maar beterschap,

Frank

  • 01 Oktober 2011 - 17:56

    Jeannette:

    Oké dan: succes!

  • 01 Oktober 2011 - 18:44

    Jel:

    Hoi Frank,

    Zeuren is ook een kunst.
    Vanuit al een maand onbewolkt, zonnig Zuid-Frankrijk met temperaturen tussen de 25 en 30 graden, te midden van de wijn velden, leest het lekker weg om te "zien" ploeteren.
    Ik ga nog een weekje door met afzien, jij krijgt Marij op bezoek. leiden o nee lijden dus.
    Tot wijns
    Jel

  • 01 Oktober 2011 - 21:23

    ANGÈLE:

    NET VANAVOND TERUG UIT WEIMAR/ ERFURTH [HEEL MOOIE STEDEN] ZIE IK DAT JE LINKER HAND WEET WAT JE RECHTER DOET.
    PIJNLIJK, ZIELIG MAAR ... INDERDAAD NA CAMBODJA;DAT KAN ERGER. JE ZEGT DAT JE JE BEST ZULT DOEN;DOE TOCH MAAR NIET.
    HANDIG ZO'N CRAIG.
    GROETEN VAN ANGÈLE

  • 03 Oktober 2011 - 07:09

    Jan Goossink:

    Volg met interesse weer je verhalen. Dit keer niet fietsen? Veel plezier!

  • 04 Oktober 2011 - 21:46

    Angèle:

    Hoi Frank, morgen komt Marijke. ik vind het leuk dat je zo bezig bent met een nest bouwen. is het op tijd klaar?
    een goede,leuke uitdagende tocht samen.
    groeten van angèle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Namib Revisited

Een cruise kan ook over land

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2011

Slot

25 Oktober 2011

Even wat racisme

24 Oktober 2011

Ad Fundum

22 Oktober 2011

Even géén garage

19 Oktober 2011

Epupa Falls
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 965
Totaal aantal bezoekers 274374

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: