Regelneef - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Regelneef - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Frank Höppener - WaarBenJij.nu

Regelneef

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

30 Maart 2012 | Namibië, Swakopmund

29-03-’12 Swakopmund
Zuidelijk Afrika blijft trekken. Tenminste voor een paar jaar op rij. Zo zit ik nu voor de vierde keer in Namibië. Deze keer met vriend Jel Klaassen, bekend van huiselijke eet- en slemppartijen.
Ik heb een goed excuus om de hort op te gaan deze keer: Marijke heeft in April een conferentie in Kaapstad. Het ligt voor de hand om haar daar op te zoeken. En zo wordt de regio Kaapstad de verste bestemming op deze trip. Maar daarvóór doe ik twee eerdere tochten dunnetjes over: degene die ik in oktober maakte met Marijke door Noord Namibië inclusief Etosha, en die van december door de Botswaanse Kalahari inclusief Kgalagadi Transfrontier National Park. Om van daaruit Elias LeRiche, de oude directeur van dat park – een oude bekende van me - op te zoeken en dan naar Cape Town af te zakken.
NB 1: foto's verschijnen later
NB 2: Over een paar dagen zullen delen van deze blog verschijnen op http://frankhoppener.wordpress.com/
Ik heb nu geen internetaccess dus ik kan de precieze url even niet checken. Als ie ietsje anders is, lees je dat wel in een volgende blog. Omdat ik hier zelden en dan nog slecht op internet kan, zijn Jeroen Flapper of Marloes Oldedubbelink van www.socialCRM.nl zo vriendelijk om de blog voorlopig te verzorgen.
BEURT
Momenteel staat de landcruiser voor een beurt bij Steckels Toyota in Swakopmund. Er is helaas maar één monteur beschikbaar, dus het is te hopen dat we niet door vertraging achter raken op ons reisschema.
In vogelvlucht de wederwaardigheden tot dusver.
Air Namibia: niks mis mee. Alleen het voer was niet te vreten! Ik dacht nog toen ik de alu-folie van het bakje trok: ‘Ha, lekker, pesto op de pasta.’ Maar het was totaal tot snot gekookte broccoli. Dat zegt genoeg. Toch een goede vlucht naar Windhoek en ik heb zelfs geslapen ondanks zo’n verschrikkelijk krijswurm op de rij voor me. (Het raam uit ermee!)
REGEREN IS VOORUITZIEN
Omdat we heel vroeg aankwamen in Windhoek bood dat gelegenheid om wat zaken te regelen. Zoals
- de auto ophalen
- Tanken (Twee tanks vol à € 150,-.)
- Bagage organiseren
- Smeerolie kopen bij Bushwackers voor de zwaar lopende achterdeur
- Licence voor de auto voor een jaar verlengen bij het ‘Roads Department’. Afrikaanse bureaucratie met lange rijen voor de balie. Dan weet je ’t wel.
- Een ‘jacking plate’ kopen. Dit is een metalen plaat voor onder de krik. Als je die niet gebruikt komt bij panne je auto niet omhoog maar zakt je krik omlaag het zand in. Het is een soortement van ‘onderzetter’.
- Ontbijt voor de volgende dag kopen want we wilden om zes uur al op weg zijn naar Swakopmund.
- Botswaanse Pula’s kopen op het wisselkantoor. Aan de grens is geen pinautomaat en we gaan meteen voor vijf dagen de bush in waar je al helemaal nergens cash kunt krijgen. Regeren is vooruitzien.
- Een parfummetje afleveren bij Kornelia, een dame die werkt bij African Nest guesthouse en met wie ik het goed kan vinden.
- Dit alles lardeerden wij met koffie, koffie, en koffie en een kloeke pils bij restaurant Balalaika. En nóg eentje bij Joe’s Beerhouse.
IN BREEDBEELD
De oude weg naar Swakop was wederom prachtig. Steile stukken, mooie uitzichten. Baboons (bavianen), jakhalzen, kudu’s en springbokjes onderweg. Via een omweg kwamen we bij het 'Moonlandscape' en de 1500 jaar oude welwitschia plant.
Over 380 kilometer hooguit vijf auto’s tegengekomen.
In Swakop, dus meteen naar de Toyotagarage voor een beurt.
Vervolgens aan de wandel naar de pier waar het café dat aan het einde boven zee hangt helaas gesloten was. Dan maar dóór naar het Hansa Hotel om in te checken op Foursquare en om mijn e-mails te lezen.
En tenslotte een pizza in het restaurant van de mensen die ik in oktober nog opsleepte naar Solitaire toen ze met panne langs de weg stonden.
En leuk: via skype contact gelegd met buurman Paul die zijn verjaardag vierde. Vanuit Swakopmund was ik in breedbeeld bij hem in de huiskamer. Dat ’t allemaal kan tegenwoordig!

  • 30 Maart 2012 - 07:22

    Martin:

    die welwitschia was net de dag voordat jij langskwam overleden, Frank, zo te zien

  • 30 Maart 2012 - 09:32

    Marthe:

    Hee pap,

    Fijn om te horen dat jullie het gezellig hebben! En grappig dat je kon skypen met Paul, ga je ook skypen tijdens Irma's feest haha?

    Groetjes!

  • 30 Maart 2012 - 09:39

    Toos:

    weer ver van huis, maar Marijke dichterbij in Kaapstad.
    geen idee, wat welwitschia 1500 jaar oud is, graag uitleg, Frank, staat niet in het woordenboek.
    deze keer niet al te veel pech met de toyota. Toch al avontuur genoeg.
    groet.
    de nederlandse zon heeft zich weer achter de wolken verstopt.

  • 30 Maart 2012 - 11:59

    Fred Truijen:

    Hupla, weg is ie weer, die Frank, en 't goeie weer heeft ie meegenomen. Als je 't maar mee terug brengt.
    Frank, verbaas de wereld maar weer eens met je aanwezigheid. Enjoy it, ik zal je proza weer tot mij nemen met alle genoegen vandien !!!

    Tot... ?

  • 30 Maart 2012 - 17:45

    Sanne:

    Hey Frank,
    leuk om jullie verhalen zo te lezen. Veel plezier daar en graag wat zon deze kant op!
    Groetjes, Sanne

  • 30 Maart 2012 - 20:37

    Frank Höppener:

    Hoi allen,
    Die foto van de Welwitschia was vna mijn vorige reis Martin. Hij staat er nu florissanter bij. Zodra ik tijd heb, vervang ik de ene foto voor de nieuwe.
    Toos. de foto toont wat een Welwitschia is.
    Marthe: pijnlijk, pijnlijk. Het zweet brak me uit van de mislukking. Alles geregeld, mensen opgetuigd en geïnstrueerd, en dan mislukt skype. Ik heb t maar als filmpje opge nomen. dat verstuur ik op DIT moment naar Paul. Misschien dat t nog bijdraagt aan de feestvreugde voor Irma.
    Fred: ik houd je graag op de hoogte van de avonturen. Ik zie je vast ergens in de Achterhoek in mei.
    Sanne: OK meid, we zullen je nauwgezet berichten over de 'wandaden' van je pa.
    Groet allen.
    Frank

  • 31 Maart 2012 - 20:42

    Jeannette:

    Hoi Frank,
    Zeer onattent dat we niets meer van ons lieten horen, maar we kunnen het bijna niet bijbenen al die reizen ;) Alsnog weer veel genoegen deze reis, gewenst vanuit Epe!

  • 31 Maart 2012 - 23:02

    Angèle:

    Hoi Frank, dit weekend stond in NRC een verhaal over het duitse verleden en heden van Namibie.Zo is de camping van Lüderitz nu op het terrein van het voormalige concentratiekamp.[begin 1900 ik dacht 1904] Artikel voor je bewaren?
    Goede reis en groeten aan Jel, angèle

  • 01 April 2012 - 14:25

    Jaap Hof:

    Hallo Frank,

    Bedankt voor je eerste bericht uit Namibië.

    De stijl is wederom herkenbaar en geheel 'des Franks'. Ik hoop niet dat je veel jonge moeders in je publiek hebt ...

    Het eerste blog is in je 'wordpress' geplaatst en staat on-line. Volgens mij is de foto op de voorpagina niet afkomstig uit Namibië, maar uit de VS. Of heb ik het mis?

    Hoe dan ook, kijk maar even op je eigen wordpress en oordeel zelf.
    Wellicht kun je een of meerdere passende foto's sturen.

    Tot gauw maar weer.

    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1074
Totaal aantal bezoekers 274391

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: