Het begint al goed - Reisverslag uit Upington, Zuid-Afrika van Frank Höppener - WaarBenJij.nu Het begint al goed - Reisverslag uit Upington, Zuid-Afrika van Frank Höppener - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Het begint al goed

Door: Frank Höppener

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 December 2012 | Zuid-Afrika, Upington

Het begon er al mee dat D Reizen zich vergiste in het ticket. Het gewenste reisschema van ‘heen’ naar Upington, terug van Windhoek werd niet opgemerkt bij een overdracht van de ene collega naar de andere. Het werd een retour Upington met helaas een rotvlucht. Maar goed, ik had zelf het definitieve ticket beter moeten checken, dus dan moet je niet mauwen. Ik ging ermee akkoord.
Eerst naar Dubai, daar vijf uur wachten, dan naar Johannesburg, opnieuw vijf uur wachten, en dan naar Upington. In totaal meer dan dertig uur onderweg gerekend vanaf huis. Dat is dan nog volgens plan. Het liep anders.
En het was nog een duur ticket ook. Vliegen. Hekel aan.


BEZWEET

Dubai Airport zal me heugen. De dure capuccino (€ 5,70 = Fl 13,-!!) en het pilsje van € 8,- (= Fl 18,-!!) waren nog tot daaraan toe. Erger is dat er een gate change werd omgeroepen precies op het moment dat ik op het toilet was. Ik heb de hele omroep niet gehoord, waarschijnlijk door doorspoelende toiletten alom. De omroepmevrouw was overigens ook buiten de toiletten al onverstaanbaar met haar zachte hese, timide, ik zou haast zeggen islamitisch versluierde stemmetje. Er is altijd omgevingslawaai op zo’n vliegveld en dan kun je het vergeten dat je de boodschap mee krijgt.
Nou even een op het eerste gezicht ongeloofwaardige aanvulling, maar wie ooit via Dubai Airport heeft gevlogen. zal het wellicht herkennen. Héél bijzonder is het gevoel van ‘privacy’ op de toiletten aldaar. Wie papier uit de houder trekt wordt getrakteerd op een luid ‘getokkelokkelok!’. Het is een volstrekt belachelijk kabaal. Je hoort meteen dat je buurman en die van vijf hokjes verderop in dezelfde fase van de procedure zitten. Ik bedoel maar, ook als er niet wordt doorgespoeld, valt dat stemmetje weg.
Het mag wat kósten, zulke toiletrolhouders. Daar heeft Dubai over nagedacht.


Ik vond het al wat leger toen ik terugkwam bij de gate. Maar ik bracht mijn tijd genoeglijk door naast een keihard snurkende Indiër en met een boek over een Nederlandse ontdekkingsreiziger voor de VOC in Zuidelijk Afrika. Tegen de tijd dat ik dacht dat we ondertussen toch echt moesten inchecken liep ik toch eens naar de balie om te informeren. Gebeurt er hier nog wat? Antwoord: U moet naar gate C 19. Pakweg twee en een halve kilometer weg helemaal aan de andere kant van de terminal. Ik vroeg de man achter de balie om snel naar de nieuwe gate te bellen en te melden dat ik eraan kwam; er was best nog wel tijd voor hij dichtging. (Meestal zo’n twintig minuten voor vertrek.) Maar voor de veiligheid zette ik het toch maar op een rennen. Toen ik daar bezweet aan kwam gehold was het vliegtuig weliswaar nog niet weg, maar de gate was toch net twee minuten dicht; aan boord gaan mocht ik niet meer. Ik was op tijd in actie gekomen, maar de man had dus niet gebeld.
Ik moest wachten op de manager. Die kon niets doen en stuurde me terug naar een transferdesk bij de gate waar ik net vandaan kwam. Daar stuurden ze me door naar een andere desk die me doorstuurde naar wéér een andere desk die een ticketing permit had. Ze rekenden mij ‘no-show’ aan en vroegen allervriendelijkst een betaling van ‘slechts’ $ 656,00 !!
De NS doet niet moeilijk over een trein later. Hoe hebben die vliegmaatschappijen dan zo’n machtspositie kunnen bemachtigen? Me dunkt dat Neelie Kroes hier iets heeft laten liggen. OK, dat je moet wachten op een zitplaats, logisch.

DE KIR-METHODE

Ik dus naar de manager om die kosten te omzeilen want ik had wel een verhaal vond ik. De manager zocht weer contact met zijn hogere manager. Ik moest wachten, hij zou mij op een bepaalde plaats wel komen ophalen. (Je voelt al mottigheid bij zo’n afspraak.) Op die afgesproken plek kwam ie dus niet opdagen op de afgesproken tijd, dus moest ik via de security weer terug naar zijn balie waar inmiddels een lange rij stond. Daar stond de man nog rustig zijn ding te doen. Hij wees op zijn collega; zijn dienst zat erop. De collega heb ik een uur mogen observeren bij zijn drukke werkzaamheden. Enfin, je voelt ‘m al: de KIR-methode. De Kluit-In-Riet-methode. In totaal heb ik zeker met zes man achter de balie van doen gehad. Telkens in de rij, steeds door de security.
Het eind van het liedje was voorspelbaar: $ 656,- armer en dan nog afwachten of op de vlucht van 10.00 uur nog een plekje vrij was. Nagelbijten.
Helaas: overboekt. De vlucht vanmiddag voorlopig óók. Wéér drie uur rondhangen op de terminal in de hoop dat er misschien toch een stoel vrij kwam. De volgende vlucht naar Joburg was waarschijnlijk .... maandag: vier dagen rondhangen in Dubai. Maar gelukkig kon ik mee met de middagvlucht. Zodoende heb ik zeventien uur op Dubai Airport rondgehangen. Raar: een andere passagier die in dezelfde situatie zat, mocht gratis mee.
Aan boord liet ik het halal geslachte lam links liggen en koos voor de kip. Ook halal?


AL ONZE MEDEWERKERS ZIJN IN GESPREK

Een ongeluk komt nooit alleen. Het één leidt tot het ander en dus tot een kettingreactie.
Toen in Dubai al duidelijk was dat ik de aansluitende vlucht in Johannesburg niet zou halen was er gelukkig ruimschoots tijd om South African Airlines in kennis te stellen en de aansluitende vlucht naar Upington te cancelen. Anders beschouwden ze me daar ook als ‘no show’. Maar Emirates belt niet naar andere maatschappijen, zo gaven ze me aan de balie vriendelijk te verstaan. Service! Het internet was belabberd in Dubai, dus was het nog maar de vraag of ik een telefoonnummer van SAA kon achterhalen. Ik vond een onduidelijke afdeling die mij het juiste nummer zou kunnen geven of doorverbinden. Vanuit Dubai met je mobieltje betaal je via Nederland naar Zuid Afrika; heel rustgevend als je dan aan de andere kant hoort: ‘All our employees are currently unavailable'. Ik belde diverse malen D-Reizen in Amsterdam: ‘Al onze medewerkers zijn in gesprek.’ Daar bleek verwarring over wie mijn vlucht kon managen: D-Reizen of Emirates. De éen zei dat alleen de ander daartoe bevoegd was.
Bellen, bellen, ook het hotel in Upington en de afspraak met Cape Cruisers moesten worden verzet. De telefoonmaatschappij bestelt alvast een bedrijfsuitje voor als mijn betaling binnenkomt. En de bagage moest worden geregeld, want die zat nu in een uitzonderingssituatie. Maar dat ging gelukkig automatisch.
Lekker: de vraag was nog maar of de vlucht van Joburg naar Upington niet óók overbooked zou zijn. In deze situatie moet je overal achter in de rij aansluiten. Dadelijk hang ik een week op vliegvelden en zijn Marij en de meiden nog éérder in Kaapstad dan ik.


NO-SHOW

In Joburg was het voor de vlucht Joburg-Upington van hetzelfde laken een pak: ze beschouwden mij als ‘no-show’ dus opnieuw betalen. Maar de dame aan de desk op Oliver Tambo Airport zag ineens het licht en was zo vriendelijk met te adviseren naar de counter van Emirates te gaan waar ze me een zogenaamde FIM (Flight Interruption Manifest) zouden kunnen geven. Dat gaf recht op een vlucht zonder opnieuw te dokken.
Had ik dát maar niet gedaan. Bij Emirates niemand aanwezig. Het kantoor ging volgens een dame die er wachtte pas na negen uur open, nagenoeg gelijk met mijn vlucht dus dat werd niks. Ik had zowiezo geen vertrouwen in de assistentiebereidheid van Emirates na mijn voorgaande ervaring. Dus terug naar die vriendelijke mevrouw en € 80,- betalen in de hoop dat ik die later misschien terug kan vorderen. Maar de dame zat er niet meer. De vervangster vroeg een bedrag van € 280,- voor de vlucht naar Upington enkele reis. Die tachtig euro was een fout geweest. GVD! Hád ik maar…


TÉ RELAXED

Dat geintje in Dubai kostte me in totaal inclusief een extra nacht plus telefoontjes in een hotel ongeveer duizend Euro. Dus je betaalt voor een separate vlucht het viervoudige van je oorspronkelijke ticket. De twee enkele reizen die ik extra moest betalen plus de extra hotelkosten bedragen ongeveer evenveel als het hele oorspronkelijke retourticket Amsterdam-Upington. Het is niet alleen het geld, maar vooral de stress van het afhankelijk zijn van volk dat het niet goed met je voor heeft dat de hartslag verhoogt en het lontje verkort.
Am I to blame? Ja, er had een alarmlampje moeten gaan branden toen in Dubai de terminal leger was na terugkomst van het toilet. Maar je gaat niet voor elke wissewas naar de balie om vragen te stellen. Die mensen zien je komen; als iederéén dat doet! En ik had niet zo verdiept moeten zijn in een boek dat me niet opviel dat het te lang stil bleef. Je kunt ook iets té relaxed reizen.
Desalniettemin vind ik het misbruik van klanten in noodsituaties (nou ja, het is nog steeds geen Syrië of Rwanda) van Emirates. Hun klant interesseert ze geen moer. Wie een vlucht mist is voor de vliegmaatschappij een dankbaar slachtoffer. Dan krijgen ze dollartekens in de ogen want wie niet betaalt staat dagen later nóg ongeschoren op de gate met een trolley met plastic boodschappentassen. Je bent een open portemonnee. Bij elke no-show wrijft de CFO zich in de handen.
Ik denk dat ik eenmaal terug in Nederland eens een klacht indien.

Ik wed dat ik door de buikpijn een kilo kwijt ben. Da’s dan weer meegenomen. Het equivalent van vier pakjes boter is van de taille af.


In Upington scheen de zon. Het meisje achter de balie van Avis werd door een collega begroet met: ‘Mòòrre ingel! Hoe gaandit met jou?’
Cape Cruisers heeft het merendeel van de te servicen onderdelen aan de auto gedaan, maar – typisch Afrika - niet allemaal. Maar het belangrijkste is gebeurd.
In Affininty Guesthouse heb ik een kamer met balkon dat uitziet over de Oranje rivier.
Let the good times come.


  • 14 December 2012 - 13:11

    Nijs:

    Ha die Frank!!!!

    Ja, je gaat niet voor je lol op vakantie!! Je houdt aan die ellende in elk geval een prachtig verhaal over en dan ook nog eens 2 kilo afgevallen !!Je hebt mensen die altijd boffen!!
    Ik hoop dat je in elk geval een iets meer voorspoedige reis tegemoet gaat.

    De groetjes ook aan Marijke en de girls

    Nijs

  • 14 December 2012 - 13:32

    Toon:

    Hoi Frank,
    Tsjonge jonge, het is iedere keer wel wat met je. Ik ben blij dat je een mooi uitzicht hebt Je bent er in ieder geval voor Marijke en de kinderen er zijn!!

  • 14 December 2012 - 13:51

    Jos:

    Knap dat je deze frustratie zo kunt verbaliseren. Waak op je verdere reis om in autistiform
    leesgedrag te vervallen.Gelukkig komen snel de meiden zodat omgevingscommunicatie
    weer dominant aanwezig .Het ga jullie goed .

  • 14 December 2012 - 14:19

    Jel:

    Tja, ik wist het wel: je moet ook niet meer alleen op reis gaan.
    Volgende keer ga ik weer mee. Zetten we de "extra" kosten in wijn en bier om.
    Maar by the way, wat een kloten gedoe, dat brengt de ware kerstgevoelens wel naar boven.
    Goede reis verder!

    Jel

  • 14 December 2012 - 14:55

    Frank Höppener:

    Hoi Nijs, Toon, Jos, Jel,

    Nijs: Luilekkerland moest je toch ook binnenkomen door je al etend een weg te graven door een rijstebrijberg.
    Jos je autistiform snap ik niet zo. Ik zit niet in 'het vak'. Maar als ik Marijke vraag wat exegese te doen zal 't vast duidelijk worden.
    Toon, ja, inderdaad: het is altijd wát. Maar ik zoek 't op, anders haak jij af als lezer. Mij zus zou hebben gezegd: 'Je stinkt naar zweet.' En met recht.
    Jel: de wijn staat hier al op het nachtkastje. Robertson Winery, Chapel Red.
    Groet,
    Frank

  • 14 December 2012 - 15:17

    Rianne Postma:

    Gek hoor dat dan: "het begint al goed" genoemd wordt.....ik zou eerder spreken van: "kl..", "k.." of woorden van gelijke strekking.

    Maar g o e d, ik wens je nog een g o e d e reis toe!!

  • 14 December 2012 - 15:23

    Franz-Josef:

    Hallo Frank,
    bei einer Reise ohne Grund zum Fluchen würde dir der Adrenalinkick fehlen. Noch viel Spass und noch viele hoffentlich positive Erlebnisse!
    Gruß
    Franz-Josef

  • 14 December 2012 - 15:39

    Frank Höppener:

    Hoi Rianne, als JIJ erachter staat zal 't vast 'reg kom'.
    Franz-Josef, Ja, ohne Adrenalin währen wir alt. Wie gehts? Schicke mal einen e-mail.
    Groet/Gruss,
    Frank

  • 14 December 2012 - 18:05

    Jeannette:

    Wenst je nog meer mooie ervaringen erbij! ;)

  • 15 December 2012 - 10:50

    Jan Goossink:

    Fietsen gaat sneller!

  • 15 December 2012 - 13:17

    Toos:

    in mijn vorige mail noemde ik jou een bofkont, die woorden trek ik onmiddellijk in (voorlopig althans).
    als ik in febr, naar lanzarote ga voor een weekje zon, moet mijn reisje wel voorspoediger gaan.
    wat een ellende dat vliegen. Nooit meer naar de wc voordat je in het vliegtuig zit. haha

    fijne tijd in afrika en mooi relaxte feestdagen.
    groet
    toos

  • 15 December 2012 - 19:20

    Carla:

    Je geeft ons iedere keer dat je gaat weer een bijzondere reden om je verhalen te volgen :)!

  • 15 December 2012 - 19:52

    Mirjam:

    Hé Frank, waar is de rol van Marijke in dit hele verhaal? KPN wrijft zich ook in nederland in de handen!

  • 16 December 2012 - 10:35

    Ton:

    Dag Frank, wat je beschrijft is natuurlijk de nachtmerrie van elk luchtvaartmaatschappijslachtoffer!Aan de andere kant: je verslag zou veel saaier zijn geweest zonder deze ellende!!Groeten Ton.

  • 16 December 2012 - 19:54

    Josette En Mattie:

    Hoi Frank,

    Ben je de heenreis intussen een beetje vergeten? En wat ga je deze keer allemaal doen en tot wanneer blijf je weg? Ik lees dat Mary en de meiden ook komen. Doe in ieder geval mijn hartelijke groeten aan Marthe. Goede reis en alvast fijne feestdagen.
    Groet,
    Josette

  • 17 December 2012 - 20:50

    André Wieringa:

    Hallo Frank,

    Wat een ellendeverhaal. Dit was de wet van Murphy in de praktijk. Kun je de kosten straks niet declareren bij D-Reizen, waar de ellende begon?
    Je relaas leest als een spannend boek. Vandaar ook al die bloggers die je avonturen lezen.
    Ik hoop voor je dat je met vrouw en kinderen straks aan een goede vakantie kunt beginnen en dan deze ellende snel vergeten bent.
    Gelukkig stond je auto er nog. Je weet maar nooit. Is je wagen weer in staat om je door de bush te avonturen?

    Ik hoop gauw aan je foto's te kunnen zien dat je weer in je element bent.
    Nog heel veel vakantieplezier en tot je volgende blog.

    Groeten,
    André Wieringa (je weet wel, die vent van die sublieme diaprojectoren. Ha, ha.)



  • 18 December 2012 - 15:56

    Frank Höppener:

    Hoi Allen,
    @Miriam,
    Gelijk heb je. Marij heeft vanuit NL ook het nodige belwerk geleverd richting D-Reizen. dat vermeldde ik niet omdat ik ik er in Dubai eigenlijk niets van merkte, alleen wel doordat er tegenstrijdige informatie kwam van D-Reizen in vergelijking met de info van Emirates. Maar Marij heeft inderdaad haar steentje bijgedragen.

    Inmiddels zijn we in het onderdeel 'plezier aan de reis' bezig.

    André: de kar loopt, maar ik ga er wel nieuwe voorvering in (laten) zetten. In de loop der jaren is de veerweg te klein geworden voor echt ruw terrein. Slijtdelen zullen we dat maar noemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Frank

Actief sinds 27 Jan. 2011
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 275380

Voorgaande reizen:

20 Februari 2019 - 20 Maart 2019

Wat goed is moet je herhalen

28 Oktober 2018 - 15 November 2018

The Carribean

12 Februari 2018 - 01 Maart 2018

Bounty eiland Sri Lanka

24 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Midzomerwinter

29 Maart 2016 - 11 Mei 2016

Home is elsewhere

03 Oktober 2015 - 04 Oktober 2015

Battlefield biking

29 Juli 2015 - 11 September 2015

Incredible India

05 Februari 2015 - 05 Februari 2015

Woeste Grond

17 Augustus 2014 - 23 Augustus 2014

Ventoux

15 April 2014 - 16 Mei 2014

Central Kalahari Game Reserve

30 Juli 2013 - 19 September 2013

Okavango

31 Mei 2013 - 10 Juni 2013

New England

12 December 2012 - 20 Januari 2013

Hete Kerst

27 Maart 2012 - 11 Mei 2012

Drive

07 December 2011 - 07 Januari 2012

Lekker Pad

21 September 2011 - 26 Oktober 2011

Namib Revisited

17 April 2011 - 14 Mei 2011

De Namib

14 Februari 2011 - 20 Maart 2011

Cardamom Mountains

Landen bezocht: